Persoonlijke- en huishoudelijke verzorgingsmiddelen zijn, net als in 2014, het vaakst online besteld. AH.nl trekt veruit de meeste online shoppers in Nederland. Ook hebben Bol.com en Zooplus veel online shoppers.
Het merendeel van de online shoppers doet maximaal 1 keer per maand online boodschappen, een kleine groep al vaker. Bij alle webshops zijn klanten het meest tevreden over de transactiefase en het minst tevreden over de service. Veel online shoppers vinden de bezorgkosten een bezwaar om vaker online boodschappen te doen.
Onder de non-users is 'liever levensmiddelen zelf willen zien en uitkiezen' de meest genoemde reden om geen levensmiddelen online te bestellen.
Op de 5 fasen in de Online Shopper Journey scoren alle beoordeelde webshops gemiddeld tussen de 5,2 en 6,0 op een schaal van 1 tot 7.
Supermarkten
Bij online supermarkten zijn shoppers het meest tevreden over de transactiefase. Op service valt er voor de meeste online supermarkten nog wat te winnen.Vooral Picnic scoort goed op de transactiefase en de levering. Het assortiment mag wat ruimer van de klanten. AH, Plus en Jumbo doen het qua assortiment beter. Coop word het best beoordeeld op de klantenservice.
Bron: GFK