Voor bedrijven die in staat willen blijven om te kunnen concurreren op de internationale markt zijn certificaten een noodzaak geworden. Op nichemarkten wordt bijvoorbeeld aangekocht wordt op basis van kwaliteitseisen. Deze eisen kunnen alleen worden gegarandeerd met een certificaat. In het specifieke geval van biologische producten nemen de eisen voor deze certificaten naar alle waarschijnlijkheid steeds meer toe. Bedrijven die hun biologische producten in markten als Europa of de VS willen zetten zullen de certificaten daarom nodig hebben.
Het Colombiaanse bedrijf Calidad Agroindustrial is betrokken geraakt bij deze nieuwe trend van biologische certificaten. Calidad Agroindustrial heeft meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van kwaliteitscertificaten en past deze ervaring nu actief toe.
"De internationale vraag naar biologische producten neemt elk jaar toe. Daarom besloten we ons te specialiseren in dienstverlening voor technologische implementatie en sociaal zakelijke ontwikkeling voor de certificaten voor biologische teelt. We willen zowel telers als grote exporteurs ondersteunen bij het certificeringsproces", zegt Pablo Andrés Acosta van het Colombiaanse bedrijf.
"Het probleem van de implementatie van technische en organisatorische standaarden is nog niet echt duidelijk geworden in Colombia en andere landen van het Andes-gebied. Maar het is een trend waarmee rekening moet worden gehouden door landbouwbedrijven die exporteren of dit willen gaan doen. Wij zorgen voor een volledig pakket aan diensten en voor een constante ondersteuning gedurende het gehele certificeringsproces. Dit geldt voor zowel biologische als andere certificaten. We zijn ons continu aan het verbeteren en houden alle ontwikkelingen op het gebied van regulering bij", bevestigt Acosta.
"In tegenstelling tot veel andere consultancy-bedrijven is ons voornaamste doel om de teler in staat te stellen om zelf met issues rondom certificering om te gaan. Daardoor kunnen ze na verloop van tijd zelfredzaam zijn met betrekking tot het managen van het kwaliteitssysteem, zonder dat ze nog voor enige veranderingen terug moeten vallen op een consulent. Certificaten moeten regelmatig updates krijgen, dus gebrek aan informatie maakt de teler volledig afhankelijk van de consulent. Met onze methode loopt de klant het implementatieproces door, wat ze in staat stelt om hun positie op de markt te verstevigen. Dat is uiteindelijk immers wat je wil bereiken met certificaten", besluit Acosta.
Voor meer informatie:
Pablo Andrés Acosta