Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Handelaren in Groot-Brittannië zijn heel strikt: dit willen we, geen discussie"

Kansen in bio-export

Tholen - In februari 2016 heeft ketenorganisatie Bionext een vijftal trendrapporten Export gepubliceerd. De rapporten zijn in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken gemaakt. Hierin staan de biologische trends in onder meer Denemarken, Groot-Brittannië en België. Er is onder andere gekeken naar de omzet van biologisch, de landbouwontwikkeling en keurmerken. Aan bod komen ook de 'do's and dont's' in zakendoen. Hoe dien je je te gedragen? De vraag is nu of handelaren deze bevindingen herkennen. Peter Abma en Leon Hijweege geven namens Fairtrasa hun visie op de handel met Denemarken, Groot-Brittannië en België.

Denemarken

Bionext omschrijft Denemarken als gidsland op het gebied van biologische landbouw en voeding in de wereld. De verwachting is dat de biologische landbouw en voeding blijft doorgroeien in Denemarken. Peter Abma van Fairtrasa ziet wat duidelijke verschillen tussen de handel in Nederland en Denemarken: "Vergeleken met Nederland zijn de Denen voor mijn gevoel meer van de relaties en ze hebben veel vertrouwen in mensen. We hebben met de Denen toch een andere soort relatie dan met oer-Hollandse handelaren. Wanneer ze een bepaald product ergens goedkoper kunnen halen, zal de Nederlander hiertoe eerder geneigd zijn dan de Deen. Dat bedoel ik niet negatief. Wij Nederlanders zijn handelaren pur sang en wereldberoemd vanwege onder andere de VOC. Daar mogen we eigenlijk wel een beetje trots op zijn. Overigens hebben wij met Nederlandse bedrijven ook een prima en open relatie." Hij ziet ook nog verschillen tussen de diverse Deense regio's: "De Denen weten wat ze willen, maar zijn in bepaalde gebieden, waaronder Kopenhagen, wat stugger dan in andere gebieden. In Jutland tref je weer een heel ander slag mensen. Eigenlijk ook niet gek. In ons kleine landje zien wij ook de verschillen tussen de mensen uit de Randstad en mensen uit bijvoorbeeld Friesland."


Bio-bananentelers in Peru.

De meeste biologische producten liggen in Deense discounters. Er is geen gespecialiseerde bio-speciaalzaaksector. Zorgt dit voor andere accenten in de handel? Peter: "Het aandeel van de discounters is inderdaad erg groot. Wel moet je er rekening mee houden dat er een verschil in benadering is tussen de Deense en Nederlandse winkels. Wat ze daar een discounter noemen, zouden we hier een complete supermarkt noemen." Volgens Peter ligt de bio-consumptie in Denemarken met name zo hoog omdat het relatief duur is om uit eten te gaan. "Er ligt een enorme markt voor biologische producten, omdat de meeste mensen vrijwel altijd thuis eten. Daardoor gaan ze voor producten van topkwaliteit om thuis te bereiden." Vanuit Denemarken krijgt Fairtrasa vooral vraag naar peren en citrus. "Er is vooral veel behoefte aan limes."

Groot-Brittannië

De biologische markt in Groot-Brittannië is inmiddels gestabiliseerd en sinds 2012 zelfs weer groeiende. Er liggen exportkansen omdat de Engelse bio-landbouw nauwelijks profiteert van de vraag naar biologisch. En er heerst bezorgdheid of de producenten wel aan de toenemende vraag kunnen blijven voldoen. Het keerpunt lijkt dichtbij, de verwachting is dat de financiële ondersteuning die vanaf 2016 geboden wordt voor de biologische markt een boost zal geven aan het vertrouwen van de boeren.


Biologische en Fairtrade bananen uit Peru.

Merken ze bij Fairtrasa ook dat er veel behoefte is aan importproducten? Leon Hijweege: "We merken zeker dat de markt aantrekt. De vraag stijgt. Zo exporteren wij steeds meer biologische bananen naar Groot-Brittannië. Voor ons is dit sowieso een heel belangrijk product. We exporteren bijvoorbeeld ook veel bio-bananen naar Duitsland." In het trendrapport staat onder meer dat het heel belangrijk is om heel formeel te zijn in het zakendoen. Ook moet de handelaar heel geduldig zijn. Leon omschrijft de handel met Groot-Brittannië inderdaad als 'heel erg formeel'. "En ze zijn heel duidelijk. Ze geven altijd specificaties hoe een product er exact uit moet zien. Als je daar niet aan kunt voldoen, kan je het wel schudden. Hierin zijn ze heel strikt: dit willen we, geen discussie. Die productspecificaties doen ze allemaal. Het belangrijkste is om na te komen wat je afspreekt, dan zit je goed."

Uit de rapportage blijkt dat de groei in Groot-Brittannië met name gerealiseerd wordt in de onafhankelijke retail (speciaalzaken). Merken ze bij Fairtrasa duidelijke verschillen in handel met speciaalzaken en met supermarkten? "Steeds meer supermarkten kiezen er voor om biologisch naast conventioneel neer te zetten. Daarom is het essentieel dat er zo min mogelijk verschil zit in de kwaliteit."

België

In België zit de vraag naar bio-producten volgens de trendrapportage al enkele jaren in de lift. De vraag blijkt bovendien bijzonder crisisbestendig. Sinds 2009 steeg het marktaandeel van de Belgische biologische sector jaarlijks met gemiddeld 10%, terwijl het Europees gemiddelde op 7,5% ligt. De Belgische markt biedt interessante mogelijkheden voor Nederlandse bedrijven. De kansen voor het bedrijfsleven moeten vooral worden gezocht in de afzet van biologische producten in België. Daarnaast zijn er mogelijkheden voor export van producten en diensten die boeren helpen bij het verduurzamen van hun productieproces en bij de ondersteuning van de verwerkings- en vermarktingssector.

Wat Peter opvalt aan de handel met België is dat de Belgen heel strikt zijn als het gaat om de kwaliteitseisen. "En ze hechten veel waarde aan nette en correcte omgang. Hollanders zijn wat dat betreft toch wat directer. Wel is het in België belangrijk om helder te communiceren over wat je ze te bieden hebt." Hij is het niet eens met de stelling dat de bio-markt in België nog niet heel groot is. "Dat valt wel mee. Ik zie België duidelijk als groeiland, waar we zelfs nu al flink wat product leveren."

In de trendrapportage adviseren ze om je in het zakendoen met de zuiderburen bescheiden en gereserveerd op te stellen. De Belgen houden van privacy: op kantoor zijn de deuren doorgaans gesloten. Verder staat er dat ze veel waarde hechten aan directe afspraken, iets wat Peter zeker herkent: "Wat opvalt in de handel is dat ze veel waarde hechten aan jaarronde afspraken. Over tekorten willen ze liever niet horen."

Klik hier voor meer informatie over de trendrapporten.

Voor meer informatie: [email protected]