Arno Grünbauer bij de ingang van de winkel.
Arno is eind 2015 een samenwerking aangegaan met Natudis. "Zij zijn vervolgens nauw betrokken geweest bij de restyling." Na de restyling staan bij Natuurvoeding Doorn veel producten van het merk Ekoland in het schap. Dit is een bewuste keuze, zo geeft Arno aan: "De natuurvoedingswinkel heeft het imago duur te zijn. Ekoland heeft in alle segmenten meer betaalbare producten. Daarin vind ik Ekoland echt baanbrekend, het is een duidelijk en 'no-nonsense' merk dat grote bekendheid geniet. Je moet klanten iets te bieden hebben, zodat ze zelf keuzes kunnen maken."
Dit is wat de klant ziet bij binnenkomst.
Historie
Arno runt de winkel in Doorn sinds 1995. "Ik heb daarvoor 6 jaar in de natuurvoedingswinkel in de Biltstraat in Utrecht gewerkt. Die winkel werd toen gerund door de ervaren natuurvoedingswinkelier Rob Zentveld. Op een gegeven moment wilde ik zelf de stad uit en toen ik door Erik Does getipt werd over deze winkel hoefde ik dan ook niet lang na te denken. Er lag een grote uitdaging, de winkel lag op z'n gat. Binnen drie jaar is het me toen gelukt om de omzet te verviervoudigen."Hij volgt de marktontwikkelingen op de voet. "De biologische markt is echt volop in beweging. Er gebeurt heel veel, de ene natuurvoedingswinkel staat aan de rand van een faillissement en andere winkels draaien juist heel goed." De winkelier vertelt dat de regio rond Doorn erg 'bio-minded' is. "Onze winkel behoort tot een sterk rijtje natuurvoedingswinkels in deze omgeving. Ondanks de grote concurrentie in Utrecht presteren verschillende winkels erg goed. Denk hierbij aan De Groene Winkel in Zeist en de Estafette in Driebergen. Alle winkels hebben echt hun eigen klanten en vervullen een bepaalde regiofunctie. Al deze winkels hebben hun markt wel weten te vinden."
Minder 'die hards'
Hij merkt op dat er de laatste jaren wel een verschuiving in het klantenbestand plaatsgevonden heeft. "Het aantal echte 'die hards' neemt af. Hiermee doel ik op klanten die hier alles kopen. Deze afname is het gevolg van het feit dat klanten zelf veel mobieler zijn geworden. Hierdoor zijn ze minder honkvast. Ook bestellen ze regelmatig online. Er is gewoon heel veel dynamiek wat dit betreft. Wij mogen hierdoor in onze winkel immers ook steeds veel nieuwe mensen verwelkomen." De winkelier schat het aandeel vaste klanten op zo'n 70 tot 80%. "Dat is de vaste kern. Onlangs heeft er een groot artikel over de winkel in de plaatselijke krant gestaan. Dit had meteen effect. Zo is het de zaterdag erna gigadruk geweest."Het schap met verzorgingsproducten.
Maar wat is er nou zo leuk aan zijn vak? "Het mooist is dat het zo veelomvattend is. Vooral de veelzijdigheid spreekt me aan. Ik vind het bijvoorbeeld ook heerlijk om 's morgens vroeg het groenteschap zo mooi mogelijk neer te zetten. Of om de aanbiedingen weer op een bijzondere manier te presenteren." Heel grote investeringen ziet Arno niet meer zitten. Hij zou ook dolgraag meer tijd willen hebben voor zijn vele hobby's. "Maar daarvoor zou ik zelf minder tijd in de winkel moeten doorbrengen en dat kan niet. In een natuurvoedingswinkel als dit moet je zoveel mogelijk aanwezig zijn als eigenaar. Dat is heel belangrijk en dat knoop ik dan ook goed in mijn oren. Daar krijg ik ook veel voor terug."
Het AGF-schap van Natuurvoeding Doorn.
Arno toont trots het ijs van Frozen Dutch. "Hiervan verwacht ik veel deze zomer."
De vernieuwde gevel van de winkel.
Voor meer informatie:
Arno Grünbauer
Natuurvoeding Doorn
Kampweg 30
3941 HH Doorn
0343 416889
[email protected]
www.natuurvoedingdoorn.nl