Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verwarring bij consument over bio-zeevruchten

Een consumentenonderzoek in Frankrijk, Duitsland, Groot Brittannië en Italië heeft aangetoond dat de meeste niet weten wat 'biologische vis' is. Als onderdeel van het OrAqua EU project gaven 500 respondenten van alle grote afzetmarkten voor biologische vis en zeevruchten in Europa, hun antwoorden door via een online vragenlijst

"Biologische visteelt is niets nieuws, maar is pas sinds enige tijd onderhevig aan specifieke voorschriften op EU niveau. Wanneer we de ideeën van de consumenten over biologische vis onthullen, zien we dat ze niet overeenkomen met wat de voorschriften vertellen", zegt Nofima onderzoeker Pirjo Honkanen.



Voor vele respondenten is 'natuurlijk' de meest gebruikte definitie van biologisch. Maar in de praktijk is het een heel ander verhaal. "De definitie van biologische visteelt is in veel opzichten afgeleid van de vergelijkbare productie in de landbouw. Het gaat om het handhaven van volledige controle van de productie, geen medicatie of pesticide and strikte voorschriften omtrent productievoorwaarden en waterkwaliteit", zegt Hokanen.

Het is het proces dat telt, maar biologische vis zit wel gevangen en kan niet wegzwemmen zoals 'natuurlijke' wilde vissen kunnen. "De inzichten zijn simpelweg niet in lijn met de voorschriften", zeggen de Nofima onderzoekers. De ondervraagde consumenten verklaren dat zij een tot twee keer per maand biologische granen eten, twee tot vier keer per maand biologische groente en een tot drie keer per maand biologische vis.

Biologische zeevruchten worden het meest gegeten in Italië en het minst in Duitsland. Er kwam ook naar voren dat de meeste consumenten die nog nooit biologische zeevruchten hebben gegeten, uit Groot-Brittannië en Duitsland komen.
Een van de belangrijkste ontdekkingen in het onderzoek is dat consumenten erg onzeker zijn over wat biologische vis nu eigenlijk precies is.

"Er zijn maar weinig mensen die zich bewust zijn van het officiële biologische EU etiket, Euro Leaf. Het label is geïnitieerd om het voor consumenten eenvoudiger te maken om biologische producten te vinden, maar slechts weinigen weten wat het symbool inhoudt", zegt Hokanen.

Bron: Under Current News
Publicatiedatum: