Vreemd genoeg heeft Wessanen weinig last van de prijsdruk in de supermarkten. "We voelen de druk wel, maar het is geen fundamentele zaak. Onze handelspartners willen eerst weten hoe te groeien met biologisch en welke merken het verschil kunnen maken. Pas dan komt prijs. Als we ons zouden richten op 80% van de markt, dan zou prijs een belangrijke rol spelen."
Cristophe Barnouin, topman van Wessanen, sprak tijdens het symposium '250 years Wessanen' (30 juni 2015 in Amsterdam).
"Ons probleem is de verkrijgbaarheid van producten. Het kan zijn dat we geen voorraad meer hebben van biologische rijst of- amandelen. Of dat er capaciteit bij moet in de fabriek in Italie omdat meer consumenten vragen naar biologische, plantaardige dranken", aldus Barnouin.
Huismerken
Wessanen heeft nog geen last van de huismerken. "Het gaat er juist om niet te concurreren. Als je gaat concurreren, weet je het eindresultaat al: dan verlies je. Je bekijkt waar je supermarkten kunt aanvullen in hun productportfolio. Waar zit de fit? Supermarkten bieden biologische producten om een groot publiek te bereiken voor de best mogelijke prijs. Ze doen dit in hun belangrijkste productcategorieen, zoals brood, zuivel, margarine en reguliere ontbijtgranen."Nicheproducten
De ruimte die supermarkten open laten, probeert Wessanen op te vullen met nicheproducten. "Het is ons werk om precies te weten wat de consumentenbehoeften zijn. Als het werkt, dan hebben consumenten een product dat ze niet onder de huismerken kunnen vinden en minimaal 5 jaar op de markt blijft."Bron: VMT via FoodHolland