Draaiend Vivaness-podium op BIOFACH 2016
v.l.n.r.: Markus Arbenz (IFOAM Europe), Danila Bruner (CEO BIOFACH), Barbara Böck (Nürnberg Messe).
Waar het voorheen tijdens de congressen ging over een vraag als 'wat is bio 3.0?', is nu de blik gericht op concrete manieren om invulling te geven aan de toekomst van de sector. "De focus ligt op actie ondernemen, met realistische doelen", vertelt Danila. Een onderwerp waarin dat duidelijk naar voren komt is dat het tijd wordt voor een nieuwe generatie om de sector vooruit te helpen. "We moeten werken aan een nieuwe generatie die het roer kan overnemen van de pioniers."
Op de beurs is er aandacht voor nieuwe producten, jonge bio-bedrijven en is er ruimte gemaakt voor verschillende ngo's die aan de sector gelieerd zijn. De ruimte voor 'novelties' zal groter zijn en staat net als de Vivaness extra in de schijnwerpers. Het beursonderdeel voor cosmetische producten bestaat tien jaar. "We hebben deze keer geen land of onderwerp, maar Vivaness waar de focus op ligt", legt Danila uit.
Nieuw in 2016 is 'Vivaness on stage'. Op een groot podium met twee draaiende delen worden doorlopend presentaties gegeven. "Het zijn korte presentaties van ongeveer 15 minuten. Ook hebben we een beperkt aantal presentatietijden waarvoor standhouders zich kunnen inschrijven, zodat er de hele dag door nieuwe presentaties te zien zijn."
Daarnaast wordt de congresruimte in hal 7 ingericht. Aan de rand van de hal, waar ook Vivaness te vinden is, worden congressen georganiseerd.
In februari van dit jaar trok de grootste beurs voor de bio-sector in Europa 2344 exposanten en bijna 45.000 bezoekers. In 2016 wordt de beurs georganiseerd van 10 tot 13 februari.
Voor meer informatie: www.biofach.de