De blauwebessenteler in Mirtisul, Portugal, is ongeveer 17 jaar geleden begonnen, twee jaar geleden nam Special Fruit de activiteiten over. Daarmee zette het bedrijf de eerste stappen in de biologische markt. "De reden om naar biologische producten te kijken is tweeledig", legt Karel uit. "Enerzijds zien we de vraag naar biologische producten vooral uit de Duitstalige landen en Scandinavië toenemen. Anderzijds zijn we als Special Fruit erg bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen." Niet alleen op sociaal gebied, ook in de milieubewuste teelt van producten wil het bedrijf bewuste keuzes maken. "Blauwe bessen worden veel gekocht door consumenten die zeer bewust met gezondheid bezig zijn en daar hoort ook een residu-vrij product bij."
Blauwe bessen, frambozen en bramen
Op dit moment telt het areaal 14 hectare blauwe bessen, waarop vijf rassen biologisch geteeld worden. "We wilden meer betrokken raken bij de teelt van blauwe bessen en tevens de biologische markt beter leren kennen." Naast de blauwe bessen heeft Special Fruit in Portugal een areaal van 3,5 hectare rode bessen in tunnels. "Volgend jaar gaan we kijken of we in deze tunnels de biologische teelt van bramen en mogelijk ook frambozen kunnen ontwikkelen. Blauwe bessen zijn goed biologisch te telen, maar de keuze voor bramen en frambozen ligt niet voor de hand. Aardbeien zijn dan logischer", vervolgt Karel. De keuze voor frambozen en bramen heeft te maken met de locatie van het teeltbedrijf. "Die is ongeschikt voor de aardbeienteelt."Scandinavië en Duitsland grote markt
De belangrijkste markten voor de biologische bessen zijn zonder twijfel Scandinavische en Duitstalige landen. Die markten zijn goed voor ruim negentig procent van de afzet biologische blauwe bessen. "De groei in Scandinavië en Duitsland gaat heel snel. Ik denk dat er daar ook meer druk op de sector is vanuit consumenten en dat de NGO's daar actiever zijn." Hoewel Karel in de Benelux de sector ook ziet groeien, gaan de ontwikkelingen minder snel. Toch is hij er van overtuigd dat de markt zich richting biologische, of ten minste residuvrije producten beweegt. "Ik denk dat het begint met residuvrije producten en daarna is de stap naar biologisch kleiner."De grootste uitdaging voor de biologische sector is het prijsverschil met de conventionele teelt. "Studies laten zien dat zeventig procent van de consumenten voor een biologisch product kiest als ze goed geïnformeerd worden en de prijzen hetzelfde zijn als voor conventionele producten. Als de prijzen verder uiteen liggen, kiest de consument voor de conventionele producten." Volgens Karel hoeven biologische producten niet altijd meer te kosten dan de conventionele producten, net als dat de opbrengst op het land op een gelijk niveau kan liggen.
Technische uitdagingen
Technische ontwikkelingen maken dit steeds beter mogelijk. "Teelttechnisch zijn er nog wel wat uitdagingen, maar er komen ook steeds meer goede biologische gewasbeschermingsmiddelen." Op dit moment is de grootste bedreiging voor het zachtfruit de Suzuki fruitvlieg. "Dat wordt echt een game-changer."De ontwikkelingen op technisch gebied gaan snel, maar Special Fruit wil geen overhaaste stappen nemen. De eerst uitdaging is om jaarrond biologische blauwe bessen aan te bieden, die moeten dan ook uit Zuid-Amerika, Spanje en Nederland of België gehaald worden. Daarna volgt ander zachtfruit.
Bio-exoten lastiger
Ongeveer de helft van de omzet van het Belgische bedrijf wordt gehaald uit het exoten- en bijzondere groenten-segment. In die segmenten speelt biologisch voorlopig een veel kleinere rol. Naast dat biologische exoten een niche in een niche zou zijn, is de belangrijkste reden dat er nog onvoldoende goede biologische post-harvest technieken beschikbaar zijn, waardoor exotisch fruit minder lang houdbaar en minder goed te rijpen is. "De kwaliteit van biologische exoten is gewoon niet hetzelfde", sluit Karel af. "Er zijn wel biologische gewasbeschermingsmiddelen in ontwikkeling. Daarvoor worden de langdurige en dure toelatingsprocedures nog doorlopen."Voor meer informatie:
Karel Bolckmans
Special Fruit
Europastraat 36
2321 Meer, België
+32 3 317 06 60+32 3 317 06 60
[email protected]
www.specialfruit.be