Onderzoek en resultaten
Wakker Dier meet sinds 2011 de vleesaanbiedingen van de grootste supermarkten. Inmiddels zijn meer dan 14.000 aanbiedingen met vlees(vervangers) geanalyseerd van de folders en websites van de grootste supermarktketens. Lees hier meer resultaten.Het eerste kwartaal van 2015 werd vergeleken met de eerste kwartalen van 2011 tot 2014 van de zeven grootste supermarkten: AH, Jumbo, C1000, Dirk, Plus, Lidl en Aldi. Het aantal kiloknallers (vlees met een kiloprijs onder de€4,12 euro) is weer hoger dan vorig jaar: 113 in 2015 versus 96 in dezelfde periode in 2014. Een stijging van 18%. Het totaal aantal aanbiedingen voor keurmerkloosvlees steeg met 5%.
Het aantal aanbiedingen van vlees met één Beter Leven ster, steeg met 23% en betreft nu 12% van het totaalaanbod (90 van de 721 aanbiedingen). Slechts 14 van de 721 aanbiedingen betroffen vlees met 2 of 3 Beter Leven sterren of was biologisch. Ook vleesvervangers werden maar mondjesmaat aangeboden.
Wakker Dier bekeek dit jaar ook de folders van vijf kleinere supermarkten: Emte, Deen, Dekamarkt, Hoogvliet en Coop. Deze supermarkten laten een vergelijkbaar folderbeleid zien als de marktleiders: veel gestunt met dieronvriendelijk vlees.