Bio-eieren: +15,8%
83% van Britse huishoudens koopt bio-producten
Uit feedback van retailers blijkt dat het winkelend publiek in het Verenigd Koninkrijk steeds gezondheidsbewuster wordt en dat biologische producten antwoorden bieden op vragen over de kwaliteit van levensmiddelen en de herkomst.
De verkoop van biologische eieren en gevogelte stegen met 15,8 en 8,2 procent, terwijl de conventionele omzet met respectievelijk 6,2 en 3,3 procent daalde. Ook voor andere producten zijn sterke stijgingen genoteerd, terwijl de niet-biologische verkoopcijfers daalden. De omzet in vers biologisch fruit steeg met 6,4%, thee met 13,7%, granen met 4,2% en koekjes met 7,2%. De verkoop van biologische groenten daalde met 2%, maar daarbij moet opgemerkt worden dat de niet-biologische omzet vijf maal zo hard kelderde.
Er is ook een aanzienlijke groei van biologische voeding in de catering genoteerd (13,6%), als gevolg van de dynamische groei van de 'Soil Association's Food for Life
Catering Mark' in scholen, werkplekken en ziekenhuizen. De markt hierdoor voor het eerst uit boven £1 miljoen per week en eindigde op een waarde van £55,8 miljoen. De textielmarkt groeide met 3,4% en de gezondheid- en verzorgingssector met 20%.