Estafette Odin
Koos Bakker, directeur van Estafette Odin, reageerde vrijdagochtend op twitter als volgt: "Appels met peren vergelijken onderzoekers consumentenbond moeten het nog maar eens over doen, it's the quality stupid." Koos gaf de volgende toelichting aan Biojournaal: "Prijs is naar mijn mening slechts één kant van de zaak. Je moet in je afweging ook de keten waarin de biologische producten aangeboden worden meenemen. Dit heeft ook zeker meerwaarde voor mensen. Ze komen niet voor niets met plezier naar de natuurvoedingswinkel", aldus Koos. "In tegenstelling tot in de reguliere retail wordt het vlees dat in de Estafette-winkels verkocht wordt verwerkt door twee 100% biologisch werkende slagers. De biologische vleesproducten in de reguliere supermarkten worden verwerkt door de grootste slagerij van Europa, waarbij biologisch slechts een aandeel van een paar procent heeft. Als de klant dat zou weten, zouden ze volgens mij een meer weloverwogen afweging kunnen maken als het gaat om hun dagelijkse boodschappen."Koos benadrukt ook dat de meeste consumenten wel verder kijken dan de prijs. "Consumenten zijn echt niet gek. Het lijkt wel of de onderzoekers dit niet beseffen. Zo zou je het in ieder geval op kunnen vatten."
In het persbericht van de Consumentenbond wordt verder benadrukt dat bij de biologische winkels het prijsverschil tussen de goedkoopste winkel (EkoPlaza) en de duurste (Estafette) een stuk groter is, zo'n 10%. Koos: "In een dergelijk vergelijkend onderzoek is het volgens mij belangrijk om ook de kwaliteit van de producten en de uitgangspunten mee te wegen. Wij zien onze winkels niet als supermarkten, maar als echte speciaalzaak. Zo is de helft van ons assortiment vers. Wij ambiëren om daar heel goed in te zijn. Deze producten zijn niet meegenomen in de prijspeiling. Verder kiest Odin Estafette voor heel veel biologisch-dynamische producten waaraan vaak een hoger prijskaartje vastzit. In het onderzoek is niet meegenomen dat 20% van de Estafette producten bio-dynamisch was."
Koos geeft aan dat Estafette Odin rustig blijft onder de berichtgeving. "Wel blijven we uiteraard opletten, maar we geloven echt in onze visie. En de omzet, groeicijfers en reacties van klanten onderschrijven dit ook. Wij kiezen echt voor kwaliteit."
Bio+
Henk Gerbers van Bio+ is het met Koos Bakker eens dat prijs maar één aspect is. "Biologisch is meer dan prijs alleen", aldus Henk. Dit prijsvergelijkingsonderzoek is volgens hem wel positief: "Vijf jaar geleden had de Consumentenbond een onderzoek als dit niet kunnen doen. Er staan nu vier volwassen formules in de natuurvoedingsbranche en er zijn nu zeker 150 biologische artikelen in de reguliere supermarkten als bijvoorbeeld Jumbo, PLUS, Albert Heijn en andere retailformules te vinden. Als het gaat om beschikbaarheid en kwaliteit van het assortiment heeft de bio-branche dus een enorme sprong voorwaarts gemaakt."Henk benadrukt dat Bio+ de beschikbaarheid van het biologische assortiment wil verbeteren. "Wij willen biologisch voor iedereen bereikbaar en betaalbaar maken. Voor een betaalbare prijs werken we bij Bio+ met efficiënte ketens. Wel moet in elke schakel van de keten de continuïteit gewaarborgd zijn. Iedereen moet er een eerlijke boterham aan kunnen verdienen en moet kunnen blijven investeren in verdere groei en verduurzaming van biologisch. Blijft staan dat niet wij, maar de retailers zelf bepalen welke marge en consumentenprijzen ze willen rekenen. Verder zie je in deze meting van de Consumentenbond dat de prijsverschillen tussen formules in biologisch veel kleiner zijn dan in gangbaar."
In het persbericht van de Consumentenbond wordt de reep melkchocolade van Bio+ nog apart aangehaald. Deze kostte bij Jumbo 1,13 euro, terwijl dezelfde reep bij Marqt voor 1,69 euro in de schappen lag. "Dit prijsverschil is te herleiden naar de kosten, waarde en marges. De supermarkten bepalen zelf de prijs. Hierin zijn de individuele verkooppunten vrij in."
Voor meer informatie:
Koos Bakker, 0345 577133
Henk Gerbers, 085 8770788