Consumenten kiezen vaker voor duurdere varianten
Aandeel biologische eieren: 4,5%
Er worden steeds meer vrije uitloop- en biologische eieren gekocht. Consumenten zoeken meer variatie in eieren en met een steuntje in de rug van een goede consumentencampagne leidt dit tot stijgende consumptiecijfers.
Vooral de verkoop van vrije uitloopeieren is fors gestegen (+50%). Het aandeel van deze eieren nam toe van 8% in 2011 tot 11% dit jaar. Scharreleieren blijven met een aandeel van 79% veruit de meest populaire soort. Het aandeel van biologische eieren groeit langzaam maar gestaag: van 4% in 2011 tot 4,5% dit jaar. Nederlandse huishoudens gaven in de eerste drie kwartalen van dit jaar 159 miljoen euro uit aan eieren. Dit is bijna 13% meer dan in 2011. De gemiddelde prijs van een ei steeg met 7% tot 16,4 cent. Deze prijsstijging komt vooral doordat consumenten vaker kiezen voor duurdere varianten zoals vrije uitloop en biologisch geproduceerde eieren. Supermarkten hebben hun marktaandeel in de huishoudelijke markt nog verder vergroot. Ruim 90% van de eieren wordt via dit afzetkanaal verkocht.
Voor meer informatie: www.pve.nl