Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Twee van de drie Nederlanders vindt voedselprijzen hoog

Een ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking (64%) vindt dat de huidige prijs van voedsel (te) hoog is. Zo blijkt uit de nieuwe Foodmonitor die The Food Agency samen met marktonderzoeksbureau Trendbox heeft opgezet. Als er gekeken wordt naar de demografische gegevens dan zijn er met name verschillen te zien tussen de leeftijdsgroepen. 55% van de ouderen boven de 65 vindt de prijzen hoog versus 70% voor de groep 35–49 jaar. Slechts 2% van de Nederlanders vindt de huidige voedselprijzen laag.

Dit zijn niet alleen opmerkelijke maar ook verontrustende resultaten. Opmerkelijk omdat de voedselprijzen in Nederland op dit moment al 4% onder de gemiddelde prijzen in de EU liggen (bron: Eurostat 2013). En dit verschil wordt waarschijnlijk alleen nog maar groter door de nieuwe prijzenoorlog.



De resultaten zijn verontrustend omdat het onze toekomst in de weg kan staan. Los van de prijzenoorlog is er voorspeld dat de voedselprijzen de komende tien jaar aanzienlijk zullen stijgen en fluctueren, door hogere energieprijzen, een groeiende vraag en afzwakkende productgroei. Het feit dat de Nederlandse consument de prijzen nu al hoog vindt is op zijn minst zorgelijk. Een hogere voedselprijs is ook nodig om een duurzame agrarische sector te creëren. Ofwel om de boeren te behouden in Nederland, en te voorkomen dat we voor onze voedselvoorziening volledig afhankelijk worden van het buitenland.

Daarnaast willen we als samenleving duurzamer en gezonder eten. De aandacht van de overheid voor deze twee thema's is groter dan ooit. De huidige perceptie van de consumenten over de voedselprijzen staat een verbeteringsslag op deze terreinen echter in de weg. De aandacht en waardering zal moeten verschuiven van de prijs naar de kwaliteit van ons voedsel (lekker, gezond, duurzaam). Alleen dan zal de consument de vaak noodzakelijke meerprijs willen betalen voor duurzaam en gezond eten en zullen bedrijven sneller bereid zijn om hierin te investeren.

Bron: Food for Food
Publicatiedatum: