Bionext waardeert de inzet van de winkeliers enorm. "Bij EkoPlaza waren gedurende de Bio10daagse bijvoorbeeld alle huismerkproducten in de aanbieding. Dat is natuurlijk super. En ook bij andere winkels zijn veel acties gevoerd. Ik ben ervan overtuigd dat we dit alles nog beter neer kunnen gaan zetten wanneer we meer voorbereidingstijd hebben. In de reguliere supermarkten vonden de consumenten het lastig om de producten met stickers te vinden. Deze zaten nu vooral op versproducten omdat deze een snelle doorlooptijd hebben. Tijdens de volgende Bio10daagse moeten de stickers door de hele winkel te vinden zijn." Miriam heeft veel enthousiaste reacties van winkeliers gehad. "Sommigen hebben zelf ook nog wat acties op poten gezet, Natuurwinkel Gouda is daar een mooi voorbeeld van."
Volle stickervellen
Tijdens de Bio10daagse was op veel biologische producten een speciale actiesticker te vinden. Bij 10 stickers maken de consumenten kans op een verzorgd weekend voor twee personen op een biologische Bed&Breakfast in de Bommelerwaard (Boerderij Schuttershof). "Dit is een groot succes. Onze brievenbus zit elke dag vol met stickervellen. Men kan de stickervellen nog tot en met de tiende inleveren. Er is zelfs handel op Marktplaats omheen ontstaan, mensen zoeken elkaar op om de stickervellen toch nog vol te krijgen."Thuisafgehaald-actie
Miriam geeft aan dat de Thuisafgehaald-actie ook geslaagd lijkt te zijn. "Dit gaan we uiteraard nog evalueren, maar zoals het er nu naar uitziet hebben de thuiskoks gretig gebruik gemaakt van deze kortingsactie. Zo'n 5.000 thuiskoks van Thuisafgehaald en 24.000 'afhalers' ontvingen een kortingsvoucher om boodschappen te doen bij de biologische speciaalzaak. Dit is een groep die we meer bij de biologisch branche willen betrekken en we hopen dat dit door deze actie gelukt is." Voor de kookwedstrijd zijn inmiddels al 30 inzendingen binnen. Deze actie loopt nog tot 20 oktober en Miriam verwacht dat er zeker nog meer recepten ingestuurd zullen worden.Boerenbedrijven
Tijdens de Bio10daagse openden ook een aantal boerenbedrijven de deuren voor het publiek. "De Stoerderij had bijvoorbeeld twee dagen lang excursies, die allemaal volgeboekt waren. Ook de appelplukfeesten en oogsten bij de boer zijn zeer druk bezocht."Media-aandacht
Miriam is blij met de relatief grote media-aandacht die in korte tijd gerealiseerd is. "Met de bijlage van acht pagina's in de Metro hebben we erg veel mensen bereikt. En via social media is veel aandacht gegenereerd. Hetzelfde geldt voor de grote advertentie in De Telegraaf."Bionext is nu al bezig met de voorbereiding van het volgende campagnemoment in de promotiecampagne 'Biologisch lekker natuurlijk': 'Gezonde Start' in januari. "We zijn de eerste ideeën al op papier aan het zetten."
Voor meer informatie:
Miriam van Bree
Bionext
Laan van Vollenhove 3221
3706 AR Zeist
030 2339970
[email protected]
www.bionext.nl