Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Inschrijving 'Beste Biowinkel van Nederland' van start
De ontwikkeling en vernieuwing van de biologische winkels voltrekt zich in hoog tempo. Al meer dan tien jaar bedraagt de jaarlijkse omzetgroei van deze gespecialiseerde ondernemersgroep - met inmiddels ruim 350 winkels - tussen de 5 en 10%. Een uitzonderlijke prestatie, gezien de neergaande trend in de speciaalzaken. Het neusje van de zalm kan zich voor 1 november inschrijven voor de Beste Biowinkel van Nederland, een verkiezing van de Biowinkelvereniging in nauwe samenwerking met Bionext.
Naast een vakprijs is er dit jaar ook een publieksprijs. Bij de laatste wordt de uitslag door de klant bepaald. Bavo van den Idsert, directeur Bionext: "Wij bouwen voort op het initiatief dat de BioVak vorig jaar genomen heeft met de Winkelinnovatieprijs. De BioVak is hoofdsponsor van de vernieuwde verkiezing, de organisatie wordt gedaan door de Biowinkelvereniging en Bionext."
De winnaar van het afgelopen jaar, De Groene Winkel Zeist.
Hoofdthema: transparantie van land tot klant
Er is veel te doen over het gebrek aan transparantie in de voedingsketen. Biologisch onderscheidt zich op dit vlak vaak in positieve zin. Het thema van de winkelverkiezing is daarom: transparantie, van land tot klant. Voor de uiteindelijke keuze van de winnaars is doorslaggevend hoe hier invulling aan wordt gegeven.
Van den Idsert: "Veel winkeliers maken inzichtelijk waar hun producten vandaan komen, organiseren bijeenkomsten met boeren en merkhouders en doen mee aan open dagen. Ze organiseren proefdemo's op de winkelvloer en geven de klant extra uitleg over de herkomst van producten. Bijvoorbeeld op het schap of via nieuwsbrieven. De ondernemers betalen eerlijke prijzen aan hun toeleveranciers en geven antwoord op vragen van consumenten. We weten dat die transparantie zeer wordt gewaardeerd."
Publieksprijs
De publieksprijs is een nieuw element in de verkiezing. Alle winkels die zich inschrijven kunnen meedingen naar de publieksprijs. De consument kan zijn stem uitbrengen via internet. Bij het tellen van de stemmen zal rekening worden gehouden met het verzorgingsgebied en de omvang van winkel, zodat iedere winkel – groot of klein - een eerlijke kans maakt op de publieksprijs.
Stimulans voor ondernemers
Ondernemers die zich kandidaat willen stellen voor de Beste Biowinkel van Nederland, moeten eerst een enquête invullen over hun winkel, het ondernemerschap en de wijze waarop zij invulling geven aan het thema 'transparantie'. Een vernieuwde vakjury onder leiding van Nico Broersen, oprichter People4Earth, zal de inzendingen beoordelen. Tien finalisten worden persoonlijk door één van de vijf juryleden bezocht. Van den Idsert: "Voor de winnaars ligt in totaal 2.500 euro prijzengeld klaar. Maar deelname aan de verkiezing gaat niet alleen om het winnen, het stimuleert ondernemers meteen om de eigen winkel weer eens kritisch onder de loep te nemen."
Kosten en inschrijving
De kosten voor deelname aan de verkiezing zijn 50 euro voor leden van de Biowinkelvereniging en 75 euro voor niet-leden. Deelnemers kunnen zich met dit formulier inschrijven.