Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peter Klosse, Stichting ikKOOKbewust:

"Het moet voor restaurants gemakkelijker worden om bio-producten te kopen"

Begin dit jaar zal de nieuwe Stichting ikKOOKbewust het daglicht. De stichting is een initiatief van 'smaakprofessor' dr. Peter Klosse en heeft als missie: het gebruik van seizoensgebonden, gezonde en natuurlijke producten in de horeca en de zorg te bevorderen. Deze doelstelling wordt vanuit de Week van de Smaak natuurlijk van harte onderschreven.

"Boeren, tuinders en ambachtelijke producenten zijn de natuurlijke bondgenoten van de Horeca. Zij verdienen onze steun", aldus ikKOOKbewust. "Door nieuwe netwerken te maken met kortere lijnen van het land naar het bord, verbetert de positie van boeren. Dat heeft voordelen. Als de lijnen korter zijn kan de boer later oogsten, waardoor de groente en het fruit smaakvoller is. Er hoeft minder weggegooid te worden en het is nog gezonder ook."

Via de website www.ikkookbewust.nl spreekt de stichting spreekt restaurants aan op hun verantwoordelijkheid: "Van oudsher zijn restaurants trendsetters. Nieuwe ontwikkelingen en ontdekkingen in de keukens zie je na verloop van tijd terug in de schappen van de supermarkt. Maar als het gaat om het gebruik van goede, biologische producten, direct van het land of uit de zee, heeft juist de retail het voortouw genomen. De reden dat de restaurantsector achterloopt heeft niet met onwil te maken. Je hoeft chefs niet te overtuigen dat het belangrijk is om met de beste producten te werken. Wat er moet verbeteren, is de distributie. Dat wil zeggen: het moet voor restaurants gemakkelijker worden om biologische of gelijkwaardige producten te kopen. Naarmate het voor restaurants gemakkelijker is om seizoensgebonden, natuurlijke en gezonde producten in te kopen, wordt het ook aantrekkelijker om er mee te werken. Restaurants hebben weer een missie. Smaak en kwaliteit met lekkere, gezonde en pure producten! Ik kOOk bewust!"

Bron: website Week van de Smaak
Publicatiedatum: