De aanschaf van deze duurzame vrachtwagen sluit dan ook naadloos aan op het MVO-beleid van Deli XL. Hans van der Ster, Directeur Operations bij Deli XL zegt daarover het volgende: "Wij hebben ons als doel gesteld om in 2015 20% minder CO2 uit te stoten per ton product, ten opzichte van 2008. Om dat te bereiken voerden we eerder ook al belangrijke veranderingen door, zoals het trainen en monitoren van chauffeurs in het Nieuwe Rijden en de introductie van lange zware voertuigen (LZV's) voor nachtritten tussen vestigingen. Dit is een nieuwe stap om ons wagenpark te verduurzamen en een bijdrage te leveren aan een stiller en schoner Amsterdam."
Trambel op stille vrachtwagen
Vooralsnog heeft Deli XL één elektrische vrachtwagen aangeschaft, die gestationeerd is op het Regionaal Verscentrum van Deli XL op het Food Center Amsterdam. Voor deze wagen is dan ook een laadpunt gebouwd bij de vestiging. Jan Willem Gosseling, Fleetmanager bij Deli XL: "Met een volgeladen accu kan de wagen ruim 120 kilometer rijden. Dat is perfect voor ritten in de stad. Voor het oog is de wagen niet te onderscheiden van een normale vrachtauto. Ook is deze nieuwe variant nagenoeg geluidloos. Voor de veiligheid is hij daarom voorzien van een trambel, om het publiek in Amsterdam te kunnen waarschuwen."Logistieke innovatie met partners
De elektrische vrachtwagen van Deli XL is gebaseerd op een chassis van MAN, geleverd door MAN Truck en Bus. De koelinstallatie is geleverd door Govet transportkoeling uit Chaam, waarbij de elektrotechnische service is uitgevoerd door Bluekens Oosterhout. De laadbak is geconstrueerd door Gray&Adams (UK), de vaste partner van Deli XL. Met de elektrische vrachtwagen wordt een roet- en fijnstofbesparing gerealiseerd van 100% ten opzichte van een reguliere vrachtwagen.Voor meer informatie: www.delixl.nl