Bezorgdheid over gevolgen vrijhandelsovereenkomst tussen VS en EU
Verslag Organic Marketing Forum: Speed Networking Sessions erg geslaagd
"De groei van het Organic Marketing Forum in omvang en kwaliteit weerspiegelt de groeiende belangstelling van bedrijven en consumenten in de biologische sector in Midden- en Oost-Europa", zei Bernhard Jansen, directeur van EkoConnect. "Vijf jaar geleden waren er in Oekraïne bijvoorbeeld nog geen biologische voedselproducenten of retailers actief. Dit jaar zijn er ongeveer 30 vertegenwoordigers van dergelijke bedrijven uit dit gebied aanwezig om hun producten te presenteren en leveranciers te vinden voor hun winkels." Ook gaf Bernhard aan dat de bio-branche in Polen en de Baltische staten met ongeveer 10-15 procent per jaar groeit. In 2012 is het aantal verwerkers in Polen met meer dan 310 toegenomen.
De focus lag ook op rauwe materialen. Er worden steeds meer van deze grondstoffen geproduceerd in landen zoals Oekraïne, Litouwen en Slowakije. Ook beginnen nieuwe landen als Rusland of Moldavië deze grondstoffen aan te bieden.
Veel deelnemers van de OMF blijken de geplande vrijhandelsovereenkomst tussen de EU en de VS als een bedreiging te zien. "Wij willen geen Amerikaans hormonenvlees en genetisch gemodificeerd voedsel op ons bord", verklaarden diverse Poolse deelnemers. Ook Bernhard Jansen benadrukte in zijn openingsspeech het gevaar voor voedselveiligheid in de EU als gevolg van de vrijhandelsovereenkomst en verklaarde dat dit het juiste moment is om op te treden tegen deze bedreiging.
Naast de beurs en conferentie lag de focus van het evenement ook op nieuwe netwerkmogelijkheden. Met name de nieuwe 'Speed Networking Sessions' bleken een waardevolle ondersteuning voor de zakelijke deelnemers te zijn. Koper en verkoper zaten voor productspecifieke bijeenkomsten steeds twee minuten tegenover elkaar in de stoel en wanneer ze een signaal kregen moesten ze een stoel opschuiven. "Nooit eerder heb ik zoveel nieuwe contacten zien ontstaan in zo'n korte tijd. De deelnemers hadden er ook zichtbaar plezier in", zegt Andrej Crednik van Mediacor uit Slovenië.
En 20 bedrijven maakten ook van de gelegenheid gebruik om hun bedrijven in korte presentaties in de beurshal te presenteren.
De award 'Best of Organic' voor het beste biologische product van het Forum werd uitgereikt aan Oekraïense bedrijf Organic Original voor hun zonnebloemolie. De tweede plaats was voor 'Grupa producentów Ekologicznych Dolina Gryki' voor hun biologische rijst en de derde plaats was voor Hanegal A/S uit Denemarken met hun biologische salami-snack.
Tijdens de derde dag van het Forum gingen de deelnemers op excursie naar een producent van biologische kruiden, graan en melk en naar biologische winkels in Warschau en omgeving.
Kijk voor meer informatie op www.organic-marketing-forum.org.