Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Wel in gesprek, maar daar zit weinig vaart achter"

Eat2be-formule kan voorlopig nog niet uitbreiden

Eat2be kan geen investeerders vinden om de formule uit te breiden naar andere steden. Dat laat medeoprichter Leon Schuitemaker van de biologische hamburgerketen weten aan RetailNews. Hij noemt het 'absurd' dat de eerste vestiging in Groningen nog geen vervolg heeft gekregen in andere steden.

Zijn compagnon Christiaan Zwarteveen sprak twee jaar geleden in RetailTrends nog over een filiaal in elke Nederlandse stad binnen vier jaar. Investeerders of andere partners blijven echter weg, terwijl zelf een tweede restaurant financieren niet haalbaar is. "Ik ben wel in gesprek met een grote professionele partij, maar daar zit weinig vaart achter", laat Schuitemaker weten.

Omdat de vurig gewenste stap naar Amsterdam op zich laat wachten, heeft Schuitemaker ondertussen zijn oog laten vallen op Duitsland. Daar zijn ze op biologisch gebied namelijk veel verder, zegt hij. "Onze winkel in Groningen trekt ook extreem veel Duitsers." Schuitemaker wil zich echter eerst richten op het verbeteren van het concept, voor hij verder verdiept in een buitenlandse expansie.

De voorlopig enige vestiging van Eat2be in Groningen is ruim tweeënhalf jaar na de opening winstgevend. Daarbij is de vorig jaar gestarte bezorgdienst 'een gat in de markt', stelt hij. De thuisbezorgdienst zorgt intussen voor een aanzienlijk deel van de omzet, zegt Schuitemaker. Dat komt vooral omdat Eat2be geen concurrentie heeft van andere hamburgerketens als McDonald's. Tevens zijn de biologische hamburgers van de keten 'niet te vergelijken' met die van plaatselijke cafetaria's, vindt Schuitemaker.



Inwoners van Groningen kunnen tegenwoordig ook traditionele snacks als (biologische) kroketten, frikadellen en bitterballen bestellen. De fastfoodformule is op dat vlak namelijk minder 'stug' geworden, zegt de medeoprichter. Eat2be wilde immers bij de oprichting 'de biologische McDonald's' zijn. "Maar er bleek toch een grote behoefte te zijn aan cafetaria-achtige snacks", stelt Schuitemaker. "En je wil je markt natuurlijk niet verkleinen."

Bron: RetailNews
Publicatiedatum: