Zero Plastic Week Vol. 2: 10 tot en met 16 juni
Tijdens de Zero Plastic Week zullen meer dan 1500 mensen uit onder andere Nederland, Canada, de Verenigde Staten, Duitsland, België, Luxemburg en Zwitserland een week lang geen nieuw plastic kopen. Om de campagne dichterbij de deelnemers te brengen, wordt informatie uitgewisseld via Facebook en Twitter. Deelnemers zullen alternatieven moeten vinden voor zaken als in plastic verpakte groente en plastic tasjes. "Zo'n kort experiment maakt dat je wordt geconfronteerd met de enorme berg plastic die je in een luttele week weggooit", vertelt Frank van Klaveren, één van de initiatiefnemers.
Per jaar wordt in Europa 60 miljoen ton plastic geproduceerd: een belangrijke economische aandrijver dus. En een die ons leven beïnvloedt: plastic kent vele nuttige, maar ook nutteloze toepassingen zoals aanzienlijke hoeveelheden tasjes en verpakkingen. "Helaas belandt een hoop van dit plastic in ons milieu: zo zijn er delen van de oceaan die meer plastic deeltjes bevatten dan plankton. De kans dat een dolfijn daar plastic binnenkrijgt is groter dan de kans dat-ie een visje eet", aldus Van Klaveren. Opvallend is daarnaast dat in cosmetica zoals tandpasta en scrubs veelal micro plastic deeltjes zijn toegevoegd, die men direct binnen kan krijgen en die via ons afvoerputje de zee in stromen.
Als kick off zijn op 25 mei in het centrum van Rotterdam 600 duurzame katoenen tasjes uitgedeeld aan winkelend publiek dat voorgoed afscheid nam van de plastic tas. Daarnaast werd op 26 mei werd in Diergaarde Blijdorp een Zero Plastic Markt gehouden om de bezoeker te laten zien hoe men de Zero Plastic uitdaging aan gaat. Deelnemers worden naast het plastic afkicken opgeroepen om vóór, na of tijdens de week een plastic verpakking of plastic bevattend product terug te sturen naar de producent met het verzoek om mee te denken over een mogelijke oplossing voor het plastic probleem.
Aanmelden voor de week kan nog steeds op www.zeroplasticweek.org.
Voor meer informatie: Ries Mentink, 06 55567658.