Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
EkoPlaza eindigt fors lager met D-label
Albert Heijn meest duurzame supermarkt
Albert Heijn krijgt het predicaat 'goed op weg' met een B-label en wint daarmee de Rank a Brand Supermarkt Award. Jumbo zit Albert Heijn op de hielen en krijgt nu nog een C-label, net als Deen. De overige supermarkten zijn nog weinig transparant over hun duurzame prestaties. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar transparantie en duurzaamheid onder 20 populaire supermarkten in Nederland. Geen enkele supermarkt voldoet aan meer dan 75% van de gestelde criteria die nodig zijn voor het A-label.
EkoPlaza
Zes supermarkten ontvangen een D-label. Daartoe behoort ook EkoPlaza, met een score van 8 uit 29. Hierover meldt Rank a Brand het volgende: "EkoPlaza komt met een D-label niet zo goed uit de bus. De supermarkt verkoopt vrijwel alleen biologische producten, waardoor de score op biologisch en dierenwelzijn zeer goed is. EkoPlaza heeft echter geen beleid bekend gemaakt voor bijvoorbeeld het reduceren van de CO2-uitstoot, verpakkingen, afval en ook niet voor fairtrade. We zien graag dat EkoPlaza hier meer transparant over wordt."
De meeste supermarkten voldoen echter niet aan minimaal 15% van de criteria en krijgen een E-label, waaronder Lidl, Dirk, Vomar, Spar en Aldi. Algemeen Directeur Sander van der Laan van Albert Heijn in een reactie op de Supermarkt Award: "We zijn verheugd dat de duurzaamheidsinspanningen van Albert Heijn en de transparantie daarover gewaardeerd worden. We zullen ons blijven inspannen om een bijdrage te leveren aan een gezonde en duurzame samenleving én helder over de voortgang te rapporteren."
Fairtrade wint terrein
Het belang van een eerlijke overeenkomst met boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden is goed doorgedrongen. Was het een paar jaar geleden nog goed zoeken naar fairtrade producten, nu bieden bijna alle supermarkten tropische producten met een keurmerk aan, zoals Max Havelaar, UTZ Certified of Rainforest Alliance. En bij ruim de helft van de supermarkten is nu al hun eigen merk thee 100% gecertificeerd. Voor koffie, cacao, bananen en andere tropische producten is de score vaak nog wel een stuk lager of is niet bekend welk aandeel hiervan is gecertificeerd. Toch is ook voor deze producten duidelijk een positieve ontwikkeling te zien ten opzichte van het vorige onderzoek eind 2011.
Dieren nog meestal vogelvrij
Het dierenwelzijn voor het varken, kalf, rund en de kip is met uitzondering van EkoPlaza onder de maat bij de onderzochte supermarkten. Albert Heijn en Jumbo hanteren wel minimaal een Beter-Leven ster voor varkensvlees, maar verder zijn er geen minimale normen voor het volledige assortiment vlees. De 'plofkip' wordt nog massaal verkocht. Wat dat betreft staat de vis er beter voor; al 8 van de 20 supermarkten verklaren geen 'foute' vis aan te bieden van bedreigde soorten. Ook zijn er positieve ontwikkelingen voor verantwoorde soja bij veevoer voor vleesproductie, zodat deze niet ten koste van tropische bossen wordt geteeld.
Nog veel te winnen op groene energie en uitstoot broeikasgassen
Hoewel bijna alle supermarkten een beleid hebben gepubliceerd over hun CO2-uitstoot en energie verbruik, zijn er maar 2 supermarkten die hun daadwerkelijke prestaties op dit punt publiceren; Albert Heijn en Jumbo. Op het beperken van de impact op ons klimaat is Albert Heijn een duidelijke koploper, daar waar de sector als geheel echt achterblijft. De overige supermarkten laten makkelijk haalbare punten liggen door weinig groene stroom te gebruiken of niet te rapporteren wat de herkomst is van de energie. Alleen Albert Heijn geeft aan dat hun groene energie afkomstig is van Hollandse windmolens.
Meer duidelijkheid over duurzame prestaties graag!
Er is zeker vooruitgang geboekt in de supermarkt sector, vooral op het gebied van gecertificeerde tropische producten. Toch is het gat tussen de koploper Albert Heijn en de rest van de branche erg groot. Dit komt ook omdat bij de meeste supermarkten geen heldere cijfers of doelstellingen bekend worden gemaakt, en dat is de enige manier waarop de bewuste consument kan kiezen waar hij het beste zijn boodschappen kan doen. Rank a Brand oprichter Niels Oskam: "Supermarktketens buitelen over elkaar heen om te laten zien hoe fairtrade, groen en diervriendelijk ze zijn. Wij vergelijken graag de cijfers over de breedte: van groene stroom, verantwoorde vis, duurzame palmolie en het diervriendelijke, biologische en fairtrade assortiment. Dan blijkt dat de meeste supermarkten onduidelijk zijn over hun werkelijke prestaties."
Rank a Brand
Het duurzaamheidsonderzoek onder supermarkten is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, dat de consument de mogelijkheid geeft om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Alle onderzochte merken zijn ruim voor publicatie uitgenodigd te reageren op de uitkomsten. Op www.rankabrand.nl zijn de duurzaamheidscores van ruim 800 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, media, supermarkten en eten & drinken.