"2012 was een moeilijk citroenenjaar, vooral voor de Italiaanse markt. Biologische citroenen, die in slechte tijden vanwege hun iets hogere prijs het snelst geraakt worden, hadden het voornamelijk slecht", aldus Fabio Mochella, algemeen directuer van Campisi Italia. "Op de Italiaanse markt is een interne crisis, maar we merken dat het probleem groter is en zelfs stabiele markten zoals Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk raakt."
Fabio Moschella, voorzitter van het Consortium for the Safeguard of the PGI Lemon of Syracuse (Sicilië) en algemeen directeur van het biologische Campisi Italia.
Volgens Moschella zet productie uit Spanje de markt vaak onder druk, zowel op het gebied van volumes als dat van prijzen. Bovendien hebben problemen in de Italiaanse politiek ervoor gezorgd dat het imago van de nationale leveranciers is aangetast in integriteit en betrouwbaarheid. Moschella is vastbesloten de goede reputatie van Italië weer op te bouwen.
Productieherstel
"Dit jaar is een goed productiejaar, zowel op het gebied van kwaliteit als kwantiteit. Alleen het formaat gedurende de eerste maanden heeft ons wat zorgen gebaard. In de laatste maanden van 2012 is er weinig regen gevallen in Syracuse, wat de ontwikkeling remt."De belangrijkste exportmarkten zijn zoals gewoonlijk Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Frankrijk. Ook vanuit het Oosten komen aanvragen. "Gelukkig blijven buitenlandse markten overeind en steunen ze ons."
Toekomstverwachtingen
"Geen enkele crisis kan eeuwig duren, dus we verwachten een herstel. De vraag naar citroenen is over het algemeen inelastisch, de consumptie is al sinds decennia stabiel. De afgelopen paar jaar was er een lichte daling in Europa. We verwachten dat dit in de nabije toekomst bijtrekt."
Moschella vertelde over één van de noviteiten op het gebied van verpakking: "We werken aan een elegante enkellaagse verpakking zoals die van perziken, kiwi's en appelen. Zo presenteren we de citroen als een kwaliteitsproduct in plaats van een basisingrediënt. De verpakking heeft zich in het buitenland al succesvol bewezen en ontwikkelt zich nu op de Italiaanse markt. Bovendien dragen de citroenen tegenwoordig stickers waar herkomst en kwaliteit op aangeduid worden."