Eind 2011 kwamen zij tijdens een vakantie in Spanje in aanraking met frozen yoghurt. Heerlijke combinaties en ook nog eens gezond, maar niet geheel toepasbaar in Noord Europa vanwege het klimaat. Daarnaast is Nederland echt een yoghurt grootverbruiker, met maar liefst 31 liter per persoon per jaar, waarmee zij de rest van Europa ver achter zich laat.
"De Nederlander mag dan veel yoghurt eten, maar wij doen dit allemaal thuis als ontbijt, lunch, tussendoortje of toetje. Er is nog niemand die dit buitenshuis heeft gebracht. Dat doet Yoghurt Barn en op een dusdanig bijzondere manier, dat men bij ons wil komen genieten. In de Barn zelf, of on-the-go", aldus Wouter.
Het hele jaar culinair genieten
Yoghurt Barn heeft met chef-koks vier yoghurt Specials samengesteld, klanten kunnen hierdoor kiezen uit gegarandeerd verrassende smaakcombinatie. Om de paar maanden worden de Specials omgewisseld. Er wordt gewerkt met de verschillende seizoenen. Zo zijn er Specials in de lente als er andere fruitsoorten beschikbaar komen of specials in de feestmaanden met bijvoorbeeld speculaassmaak.Er zijn vier verschillende soorten yoghurt, magere, boeren en hangop, maar ook een eigen receptuur frozen yoghurt. De yoghurt komt direct van de boer en is biologisch. Daarnaast kan men zelf een yoghurtcombinatie samenstellen door uit één van de vele toppings te kiezen zoals biologische muesli varianten, peulvruchten of vers gesneden fruit. "Zo kan iedereen zijn of haar eigen yoghurt feestje maken", aldus Esther. Ideaal voor een stevig ontbijt, als tussendoortje, lunch of juist als toetje om mee te nemen. Zoetekauwen kunnen er terecht voor brownies, appeltaart en koekjes. Ze zijn met zorg samengesteld en bieden qua smaak en verhaal een echte meerwaarde. Verder heeft het gehele personeel verschillende barista trainingen gehad en wordt er gewerkt met enkel versgebrande koffie welke bekend staat als een van de beste van het land.
Ondernemers en investeerders
Wouter, voormalig Sr. Marketing Manager bij Philips en Esther voormalig fysiotherapeut, hadden altijd al de droom om voor zichzelf te beginnen en dit was de ultieme mogelijkheid. Ze hadden een droom en een passie voor ondernemerschap, maar geen horeca ervaring en hebben dit gezocht bij hun investeerders. Na enkele pitches bij angel investors kwam al snel een dream-team naar voren. Een team wat de groeimogelijkheden zag om yoghurt buitenshuis te brengen en tegelijkertijd ervaring had opgedaan bij andere out-of-home concepten. Zo is Geert van Kuyck er vanaf het begin bij. Geert was één van de grondleggers wie Starbucks in Europa heeft grootgebracht. Hij vult aan: "We zien dat de yoghurt markt in beweging is en het concept Yoghurt Barn daar op een ideaal moment op inspeelt."Dick de Kock, oprichter van Coffee Company is één van de andere investeerders en geeft aan dat Wouter en Esther vol passie hun concept op de markt brengen, klanten op nummer 1 zetten en zo bouwen aan een repliceerbaar concept voor Nederland en daarbuiten. "In feite heeft koffie enkele jaren geleden hetzelfde meegemaakt door van de woonkamer naar het rust en geniet momentje buitenshuis te gaan. Hopelijk is dat met yoghurt binnen korte tijd ook zo", vult Wouter Staal aan. Doel is om op korte termijn in eigen beheer enkele andere Barns te openen en vanaf tweede helft 2013 te gaan franchisen in de Randstad.