Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gedeputeerde Jan Jacob van Dijk:

"Supermarkten, kort geen 2% maar betaal een eerlijke prijs!"

Jan Jacob van Dijk, gedeputeerde van de provincie Gelderland heeft in zijn blog op de provincie-website aandacht geschonken aan de 2%-eis van de retail en de effecten op duurzaam ondernemen in met name de agrarische sector: "Afgelopen weken kwam de ware aard van de retailsector naar boven. Ondanks alle mooie beloften meer te willen doen aan diervriendelijke producten, slaagden ze er in om hun zorgvuldig opgepoetste imago met één actie om zeep te helpen. Niet alleen Albert Heijn, maar in zijn kielzog kondigden bijna alle grote supermarkten een eenzijdige verlaging van de prijzen aan.

'Het is goed voor de consument', wordt er dan vaak geroepen, maar zelfs dat bleef dit keer achterwege. De fabrikanten moesten de uitbreiding van de winkels en het assortiment gaan betalen.

Nu zult u zich afvragen waarom een gedeputeerde van de provincie Gelderland zich met prijsafspraken van de supermarkt op de hoek en de leveranciers moet bemoeien. Dat is vrij simpel. In de Provinciale Staten wordt veel nadruk gelegd op dierenwelzijn, milieu en een zorgvuldig gebruik van het landschap. De overheid stimuleert dit met (belasting-) geld, regels en andere middelen. Boeren moeten meer doen voor hun dieren en voldoen aan hoge milieu eisen. Een politieke wens en een duidelijke roep uit de samenleving.

Maar dan moeten de agrarische ondernemers wel in staat worden gesteld om dat te kunnen. Dan moeten ze wel een eerlijke prijs krijgen voor hun producten, zodat grote investeringen in luchtwassers en diervriendelijke stallen ook terugverdiend kunnen worden. Gewoon een eerlijke boterham. Een eenzijdig opgelegde prijsverlaging van de grote retailers helpt dan beslist niet. Het maakt de verdienmodellen voor een diervriendelijke, milieu- en landschapsbewuste agrarische sector onmogelijk. Wat wel helpt zijn retailers die het lef en de moed hebben om niet op de 'kleintjes' te letten, maar op het grote geheel en de langere termijn. Ook voor de boerenfamilies die hun dagelijkse boodschappen bij de supermarkt moeten kunnen blijven betalen."
Publicatiedatum: