Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Handleiding Duurzaam Inkopen voor medewerkers overheid

AgentschapNL heeft een handleiding samengesteld voor inkopers die bij overheden werkzaam zijn. De handleiding is opgesteld in het kader van het programma Duurzaam Inkopen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M). Het is een hulpmiddel bij het gebruik van de criteriadocumenten. De criteriadocumenten beschrijven voor circa 45 producten, diensten en werken welke duurzaamheidscriteria overheden kunnen gebruiken om duurzaam in te kopen.


Voorbeeld duurzame inkoop

Kies bijvoorbeeld voor multifunctionele (digitale) apparatuur. Eén multifunctioneel apparaat (MFD of 'alles-in-één apparaat') verbruikt circa 50 procent minder energie dan een separate printer, scanner, fax en kopieerapparaat. Dit kan ook een kostenbesparing opleveren. Een voorbeeld op www.eu-energystar.org: een afdeling van 100 personen kan circa 2.000 dollar per jaar besparen op elektriciteitskosten (uitgaande van een tarief van $0,18/kWh) door acht afdelingsprinters, 24 werkplekprinters en 12 faxmachines te vervangen door 8 gecombineerde digitale kopieerapparaten/ printers.

Handleiding Duurzaam Inkopen

Klik hier om de gehele handleiding 'Duurzaam inkopen voor overheidsinkopers' te bekijken (publicatiedatum januari 2011).

Bron: EnergieOverheid
Publicatiedatum: