Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consument geïnteresseerd in duurzame EK-gadgets

Uit onderzoek van GfK in samenspraak met Verse Reclame is gebleken dat bijna zeventig procent (69%) van de Nederlanders het zou waarderen als hun supermarkt op een duurzame manier EK-gadgets uit zou delen. Een derde (32%) zou eerder bij een supermarkt sparen als deze een duurzame EK-actie zou voeren.

Bijna driekwart van Nederland (73%) heeft oranjespullen van 2010 bewaard en 12% heeft artikelen weggegeven aan anderen, 15% heeft de gadgets weggegooid.

Duurzame alternatieven voor oranjeprullaria

Er zijn wel degelijk duurzame alternatieven voor supermarkten die mee willen doen aan de Oranjekoorts, zo blijkt. Er is veel animo voor het sparen van een aan het EK gerelateerd goed doel: een derde (34%) geeft aan hieraan mee te willen doen. Tweeendertig procent zou graag een duurzamer gadget ontvangen, bijvoorbeeld een T-shirt. Net zoveel interesse (32%) is er voor het sparen van een premium. Waar de klant vaak na eenmaal boodschappen doen wordt beloond, zou deze dan bijvoorbeeld drie keer 15 euro moeten besteden alvorens een gadget te ontvangen. Er is minder deelnamebereidheid om 5 cent te betalen voor een oranjegadget (15%).

Prullaria terugbrengen naar de supermarkt

Mocht een supermarkt kiezen voor een tastbaar gadget, dan zijn er alsnog manieren om duurzaam met de weggegeven artikelen om te gaan. Ongeveer zestig procent zou de gadgets terugbrengen naar de winkel. De consument zou deze dan iets liever naar ontwikkelingslanden laten sturen (62%) dan ze laten recyclen (58%).
Publicatiedatum: