Hij kon positieve cijfers presenteren. De totaalomzet van duurzaam voedsel is in 2011 namelijk met 30,5 procent gestegen, tot ruim 1,7 miljoen euro. Daarmee is de duurzame voedselmarkt zelfs nog sneller gegroeid dan in 2010, toen steeg de omzet met 29,4%. In 2011 is in totaal 4,5% van de Nederlandse consumentenomzet aan duurzaam voedsel uitgegeven.
Biologisch
De besteding aan biologisch voedsel in Nederland is tussen 2010 en 2011 van 752 miljoen euro toegenomen tot 880,9 miljoen euro. Dit betekent een stijging van 17,1% procent. Dit terwijl de totale voedselbesteding in ons land in dezelfde periode met slechts 2,8% toenam.Johan was duidelijk over de belangrijkste groeistimulans: "Samenwerking in de keten is cruciaal om dit soort groeicijfers te genereren. Het is goed te merken dat retailers steeds meer bereid zijn om de afname van duurzame voedingsproducten te stimuleren."
De marktonderzoeker lichtte vervolgens het verschil tussen de Heavy user, Light user en de Not user toe. Voor de eerste groep is duurzaamheid belangrijker dan de prijs, de Light user wil duurzaamheid zien in de lokale supermarkt. En de Not users kopen om diverse redenen nooit duurzaam voedsel. "In de tweede groep zit de aanzet van de huidige groei. Duurzaam voedsel in lokale supermarkten aanbieden werkt."
Meer samenwerking
Na de presentatie van Johan kregen de aanwezigen de kans om vragen te stellen. Onder meer Frank Dales, directeur van de Dierenbescherming, nam het woord. Hij benadrukte het belang om met elkaar de schouders eronder te zetten om de consument te informeren over duurzaam voedsel. "We bouwen een huis op zand als we die stap niet samen zetten."Frank Dales rechts
Investering van bedrijven
Eén van de aanwezigen gaf aan dat in zijn ogen niet alleen de retailers een belangrijke rol hebben gespeeld in de groei. "Bedrijven hebben ook geïnvesteerd in verduurzaming, door nu met duurzame ingrediënten te werken heeft de consument een veel ruimere keuze gekregen."Dat de groei ook in economisch mindere tijden doorzet is volgens Johan onder meer debet aan de houding van de Nederlandse consument. "In Duitsland kopen consumenten uit principe duurzame producten, de Engelsen deden dit vooral omdat het hip was. Dat is nu merkbaar, in zware economische tijden zijn de verkopen in het Verenigd Koninkrijk sterk gedaald. "Gelukkig lijkt onze markt het meest op Duitsland."
Klik hier om de Monitor Duurzaam Voedsel 2011 te downloaden.