Nieuw logo
Om dit alles kracht bij te zetten, heeft OTC ook een nieuwe logo ontwikkeld. Ilse van der Meer, marketeer bij OTC, licht het verhaal hierachter toe. De drie bedrijven, OTC-Holland, OTC-Belgium en OTC-USA, zijn in één logo verwerkt. "Ook de specialiteit van ieder bedrijf komt duidelijk naar voren. Er is namelijk respectievelijk een ui, witlof en een appel in het beeldmerk verwerkt."De diensten zijn de afgelopen jaren zo sterk uitgebreid, dat de naam Organic Trade Company volgens Fred eigenlijk niet alles meer zegt. "We voegen steeds meer aan het proces toe. Zo werken we intensief samen met onze telers." Het bedrijf verhandelt inmiddels voor meer dan tachtig telers over de hele wereld biologische groenten en fruit. "We matchen constant de vraag in de markt met de mogelijkheden aan de productiekant."
Bio-endive.com
De organisatie tracht de passie die de telers voor hun producten hebben op de consument over te brengen. OTC-Belgium doet dit sinds kort bijvoorbeeld met www.bio-endive.com. In dit concept spelen biologisch geteelde witlof en haar telers de hoofdrol." Ilse vult hem aan door aan te geven dat OTC echt investeert in de relaties met haar leveranciers. "Je kunt het zo zien: wij zijn de regisseur en het gaat om de eindproducten van de leverancier."Controles
Belangrijk onderdeel van de professionalisering bij OTC is het kwaliteitsmanagement. OTC voert strenge controles uit op alle inkomende containers. "We nemen van alle partijen monsters en sturen deze naar een laboratorium gespecialiseerd in residu-analyses op voedsel. Hierdoor weten we altijd wat we aan het doen zijn en kunnen we harde resultaten laten zien. En weten we zeker dat we een kwaliteitsproduct leveren zonder residuen." Fred benadrukt dat het essentieel is om hierin verantwoordelijkheid te nemen. "De huidige situatie in Italië onderstreept nog eens het belang van een gedegen kwaliteitsbeleid."Actueel
Momenteel is OTC-Holland druk met biologische druiven uit Zuid-Afrika. De eerste zeevracht wordt de week voor Kerst verwacht. "Dit zijn eerst minimale hoeveelheden." Door de lage temperaturen is de start van de druivenoogst vertraagd. Na de jaarwisseling wordt een normale aanvoer verwacht. En er zal vóór de Kerst volop Zuid-Afrikaans steenfruit beschikbaar komen. De Tommy Atkins-mango's uit Ecuador zijn er al sinds begin december. "De kwaliteit en smaak is bijzonder goed."Deze foto is genomen tijdens het jaarlijks OTC-weekend in september. Ook de collega's uit België en USA nemen deel aan het weekend. Dit jaar verbleef het OTC-team in Scheveningen en is onder andere dit Haagse stadsdeel per step bezocht.
Verwachtingen
Fred geeft aan dat het goed gaat met het bedrijf. "In 2011 zijn we als groep met tien procent gegroeid. De organisatie heeft hiermee bewezen 'crisisproof' te zijn. In 2012 verwachten we vijf procent te groeien. Het wordt een jaar van details. De ingezette koers om onze bedrijfsprocessen te structureren en professionaliseren gaat door. Dat doen we bovenal met een team van enthousiaste, kundige en ervaren mensen. Optimalisatie van de interne bedrijfsvoering staat dus voorop. Groei moet immers het gevolg zijn van goede bedrijfsvoering."Voor meer informatie:
Fred Kloen
OTC-Holland
Bronsweg 7
8211 AL Lelystad
0320 289030
[email protected]
www.otcholland.com