Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzetgroei biologische voeding stijgt stevig door

Consumenten hebben in de eerste drie kwartalen van dit jaar in de supermarkt 27,3 procent meer biologische voeding gekocht, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De omzet in het supermarktkanaal steeg van 228 miljoen naar 291 miljoen euro. De economische situatie lijkt geen belemmering voor een stabiele en robuuste groei.

De stijging was te zien in alle productgroepen, met maaltijden, koffie/thee/cacao en eieren als de snelste groeiers. AGF blijft zuivel nog net voor als productgroep met het grootste omzetaandeel.

Ketenorganisatie Bionext maakt zich wel zorgen over de balans tussen vraag en aanbod. Directeur Bavo van den Idsert: "We zien nu al een paar jaar dat de vraag bij veel producten harder groeit dan het aantal omschakelende boeren. Dat zorgt niet alleen voor een druk op de consumentenprijzen, maar onze Nederlandse boeren missen daardoor ook kansen." Bionext heeft er begrip voor dat boeren niet over één nacht ijs gaan en de voor- en nadelen zorgvuldig afwegen. Van den Idsert: "Het is een stevige bedrijfsbeslissing, maar de kansen voor omschakelaars zijn heel goed. Er is veel behoefte aan biologische producten en de verwachting is dat dit alleen maar zal toenemen. Alleen al in de zuivel zijn 50 tot 60 omschakelaars nodig om het huidige tekort weg te werken."

Voor bedrijven die overwegen om te schakelen zijn er websites als biologischondernemen.nl waar alle zakelijke informatie gebundeld is. Zo kan makkelijk verkend worden wat het voor de bedrijfsvoering betekent. Ook voor agrarisch adviseurs is deze site handig om hun klanten te adviseren. Biologisch werken heeft gevolgen voor de bedrijfsvoering en de afzetketen en kent specifieke wet- en regelgeving waarmee ondernemers te maken krijgen.

Medio 2012 zijn de omzetcijfers bekend over heel 2011 en over alle verkoopkanalen, dus ook de speciaalzaken, catering en horeca.
Publicatiedatum: