Ruimte voor nieuwkomers
Afzetmarkt voor biologische producten blijft groeien
Ketenmanager Arend Zeelenberg wijst erop dat biologische akkerbouwproducten voor een groot deel buiten Nederland worden afgezet. Binnen Nederland hebben vooral versproducten (agf, zuivel en vlees) een plek veroverd in het schap. Via diverse huismerken lopen biologische producten mee in het assortiment en daarmee zijn ze voor de consument goed zichtbaar. Voor de toekomst ziet hij trends die ook voor biologische afzetkansen bieden. Het feit dat mensen steeds meer buiten huis (out of home) biologisch kunnen eten, geeft een groeipotentie. Doordat andere landen steeds meer zelfvoorzienend worden, blijft het ontwikkelen van de binnenlandse markt erg belangrijk. En hierin ziet Zeelenberg wel ruimte, de Nederlandse consument geeft per jaar 32,80 euro uit aan biologische producten. De Denen besteden aanzienlijk meer, namelijk circa 132,20 euro per jaar.
Marketingmanager Edwin Crombags van Campina Zuiver Zuivel ziet de markt groeien, afgelopen jaar met 20 procent. "Als boeren spelen met de gedachte om om te schakelen naar biologisch, dan is dit het moment."
Omschakelen is een beetje zoals in het diepe springen, maar geeft uiteindelijk meer voldoening is een veel gehoorde opmerking. Er bestaat geen gebruiksaanwijzing voor omschakeling, wel veel aandachtspunten die ongelukken kunnen voorkomen. In de brochures Biologisch ondernemen komen vele facetten rondom omschakeling aan bod. Een geschikte richtingaanwijzer voor iedere boer.
Voor meer informatie: www.biologschondernemen.nl
Bron: BioKennis