Hij geeft aan dat de oprichting wel iets meer tijd heeft gekost dan verwacht. "Het realiseren van de integratie van alle partijen kost tijd en ook intern moesten wat bakens verzet worden. Er is stevig gesneden in de kosten en er wordt hard gewerkt aan nieuwe en vernieuwde projecten, die pas volgend jaar zichtbaar worden. Maar de vernieuwde Proef de Aandacht campagne loopt als een speer. Dagelijks stromen de inzendingen met EU-keurmerk kaarten binnen."
Bionext is er echt voor het bedrijfsleven en de consument. "De opzet van Bionext past echt bij de tijd waar we nu in zitten. De ketenorganisatie is een dienstverlener voor bedrijven in de sector. We ondersteunen de sectorontwikkeling met diensten en projecten. De consumentenprojecten zijn daarin erg belangrijk."
Bavo ontvangt een penning van Uli Schnier. Hiermee nam Bionext het stokje over van de Task Force.
Bavo geeft aan dat er veel belangstelling voor Bionext is. "Dat zien we vanuit verschillende boerengroepen, die als Biohuis gezamenlijk gaan aansluiten. En aan het feit dat de VBP er sinds de oprichting van de ketenorganisatie tien nieuwe leden bij heeft gekregen. Ook de biologische winkels gaan aansluiten. Ook de belangstelling van de retail neemt toe. We voeren gesprekken met verschillende supermarktorganisaties over samenwerking." Dit ligt volgens hem aan het bewustzijn dat het bedrijfsleven nu zelf aan zet is. "En onze dienstverlening wordt heel concreet; boter bij de vis."
Meerjarenvisie
Momenteel is Bionext heel druk is met de ontwikkeling van een meerjarenvisie voor de komende vijf jaar. "Het werkthema is 'Kampioen van de meerkamp'. Biologisch levert over de volle breedte een topprestatie. Op het gebied van diervriendelijkheid, biodiversiteit en bodemvruchtbaarheid. Dit willen we versterken, ook met duurzaamheidsthema's als energie, logistiek en verpakkingen." De visie wordt in november afgerond. Bavo benadrukt het belang dat de meerjarenvisie breed gedragen wordt en voldoende ambitieus is.Antibioticagebruik
Ook kan hij aankondigen dat een actie wordt opgezet rond de ambitie van de biologische sector om antibioticavrije ketens te vormen. "Maatschappelijk gezien staat antibioticagebruik onder grote druk, ook de gangbare sector komt in beweging. In de biologische branche zijn we al ver op weg, en er zijn al een flink aantal bedrijven die geen tot zeer weinig antibiotica gebruiken. Dat proces willen we versterken, ook communicatief, met best practices."Om de campagne te steunen wordt binnenkort een brede sponsoractie gehouden. De gelden die hiermee binnenkomen wordt ingezet voor de ondersteuning van de discussies met de verschillende veehouderijen. En voor de voorlichting van de consument. "Het antibioticagebruik gaat de consument zeker aan. De ESBL-bacterie is immers een groot maatschappelijk probleem."
Voor meer informatie: Bavo van den Idsert, 030 2339970.