Resaurant
Ter Reede beschikt over een restaurant, De Brasserie. Voor de à la carte-kaart maken de koks van De Brasserie veel gebruik van biologische ingrediënten en streekproducten, vertelt hoofd keuken Ton Snijders. "De groenten zijn veelal biologisch en worden geleverd via De Grote Verleiding, een Zeeuwse biologische (web)winkel met bezorgservice. Het vlees komt indien mogelijk uit de regio, bijvoorbeeld Zeeuws lamsvlees."Productiekeuken
Ter Reede beschikt ook over een grotere, ontkoppelde productiekeuken waar dagelijks zo'n 850 maaltijden bereidt worden. Hier wil Snijders ook al lange tijd aan de slag met, in elk geval, biologische groenten, maar dat heeft wel wat voeten in de aarde. "Het is nog niet zo eenvoudig om tot goede afspraken te komen waar alle partijen mee kunnen leven. Een van de punten is natuurlijk het budget: biologisch is nu eenmaal duurder; de groenten kosten zo'n 15 tot 25 procent meer dan gewone groenten." Maar Snijders gaat ervan uit dat hij nog dit najaar kan starten met biologische groenten van de regionale boeren.Vlees te duur
Er is ook een groentesnijderij bij het project betrokken. Voorlopig blijft het gebruik van biologisch beperkt tot de groenten. Vlees bijvoorbeeld is nog erg duur en vaak lastig verkrijgbaar in grote hoeveelheden.Animo groeit
Phyllis den Brok is met haar adviesbureau Phliss betrokken bij diverse projecten rond eten en drinken in de zorg, onder meer bij het biologische traject van Ter Reede. Ze constateert dat de animo onder zorginstellingen om te werken met biologische of streekproducten flink groeit. "Biologisch is steeds beter beschikbaar en dus ook beter in te passen. Ik adviseer een instelling altijd zich eerst af te vragen wat bij ze past. Gaan we ons richten op biologische producten of op de regio? Instellingen kiezen vaak voor dat laatste, maar het transport is dan soms lastig. Want die streekproducten komen vaak van kleinere leveranciers die niet in standaard pakketten zitten."Bij twijfel kun je altijd met kleine stapjes beginnen, vindt Den Brok. "Bijvoorbeeld met regionaal fruit of biologische zuivel, beide vrij goed verkrijgbaar. Doe ervaring op, kijk wat bevalt. Het is nu eenmaal zo: mooie dingen kosten moeite. En laat zeker ook zien wat je doet, treed ermee naar buiten, wees trots."
Bron: FoodHolland, Food Hospitality