Voorzitter Bio Austria beklaagt zich
Prijsdruk door eigen bio-merken van Oostenrijkse retailers
Bij de bio-huismerken is er voor bepaalde producten, zoals melk, geen groot prijsverschil met conventionele voeding, licht Vierbauch toe. Het prijsverschil tussen biologische en conventionele producten in Oostenrijk ligt volgens berekeningen van de AMA tussen de zeven en tien procent. "Het grootste prijsverschil, van vijftig procent of meer, zit in het vlees", zegt Stephan Mikinvic van AMA Marketing. "Dit is voornamelijk het gevolg van aanzienlijk hogere voerkosten."
Biologische voedingsmiddelen zijn nu blootgesteld aan dezelfde marktregels als conventionele producten, volgens Vierbauch. Minister van Landbouw Berlakovich ziet dat de totale landbouw onder prijsdruk staat door de huismerken van de retailers.
Berlakovic en Vierbauch
Het biologisch aandeel in het verssegment ligt ver uit elkaar. Dit verschilt per productgroep. Verse biologische melk heeft een marktaandeel van 16,7 procent, aardappelen van 12,5 procent. Vlees en gevogelte zijn slechts goed voor 1,7 procent. En worst en ham slechts één procent. In totaal heeft biologisch in het verssegment een aandeel van 7,4 procent.
In termen van oppervlakte speelt biologische landbouw ook een steeds belangrijkere rol: in Oostenrijk wordt op twintig procent van de landbouwgrond biologisch gewerkt. En één op de zeven boeren is biologische boer.