"Er zijn weinig producten met een dergelijke boodschap en borging. Daarom is het zo'n mooi product voor marketeers." Arend merkt dat steeds meer professionals dit beseffen. "Het groeiende bewustzijn van fabrikanten en retailers op dit gebied zorgt voor een sterke ontwikkeling van de sector. De aandacht voor duurzaamheid geeft bio nu een flinke boost. Kansen liggen er volop wanneer bio zich ook in de toekomst goed blijft onderscheiden."
De duurzame consument
Arend vindt het een mooie ontwikkeling dat veel consumenten bewuster inkopen. "Steeds meer mensen stemmen bij wijze van spreken met hun vork. Ze lezen meer, verdiepen zich, komen met het onderwerp duurzaamheid in aanraking. Hierdoor verandert hun koopgedrag. Consumenten die eenmaal kiezen voor een meer bewuste levensstijl, kunnen en willen vaak niet meer terug. Ze verdiepen zich alleen maar verder in dit thema en het koopgedrag wordt gaandeweg aangepast.Volgens Arend wordt biologisch ook toegankelijker doordat consumenten laagdrempelig met bio in aanraking komen. "Alleen al de afgelopen 12 maanden zijn er van zes verschillende merken en supermarkten tv-spotjes geweest waarin biologische producten werden aangeprezen. Dat waren spotjes van Kruidvat, Unox, PLUS supermarkten, Arla, FrieslandCampina en Albert Heijn. Dit heeft een enorme communicatieve waarde, het beïnvloedt mensen. Ook daardoor is Bio is inmiddels normaler en meer toegankelijk."
Retail groeit
"Wat ook bijdraagt aan de groei van de sector is dat retailers actiever in de promotie van biologisch zijn geworden. Biologische producten staan vaker in de folder en in de huisbladen. Bijna alle retailers hebben inmiddels een beleid ontwikkeld over hoe om te gaan met duurzaamheid. Als een retailer nu nog geen beleid heeft op de categorie duurzaam en biologisch loopt ze ver achter. Zo simpel is het."Biologische producten liggen relatief vaak onder huismerk in het schap, dat bevordert de herkenbaarheid. "Hierdoor raken de A-merken geïnspireerd om zich ook op bio-varianten te oriënteren. Kijk maar naar merken als Unox, Bonduelle, Oerbrood, Almhof, enzovoort."
Toekomst
Er zijn volop groeimogelijkheden. "Wel moet de sector zich goed organiseren om door te kunnen groeien. De opzet van de nieuwe ketenorganisatie voor biologische producten is daarbij belangrijk. Ook in de export kunnen we nog verder groeien. We hebben een hoog kwaliteits- en kennisniveau en goede logistieke mogelijkheden en zijn daarmee concurrerend binnen Europa."Arend vindt zijn rol ontzettend leuk. "Wij kunnen in de rol van ketenmanager onafhankelijk mensen adviseren en verder helpen. Ook brengt onze rol met zich mee dat we gevraagd en ongevraagd advies kunnen geven, dat laatste blijkt van grote waarde te zijn."
Voor meer informatie:
Arend Zeelenberg
Buro AZ
www.biologischconvenant.nl