'Bio-omzet met tien procent gestegen'
Henningsen is specialist in gedroogde vleesproducten
In de VS produceert Henningsen al meer dan vijftig jaar gedroogd vlees. In 1984 zijn zij ook in Nederland beland. Alleen zo kon ook de afzet in Europa gegarandeerd worden. "De eerste bio-producten hebben we in 1999 geproduceerd. Toen het bedrijf in 2008 in de verkoop ging, hebben we besloten om met zijn vieren, het management, de leiding te nemen. Zo’n kans krijg je maar één keer. Ook wisten we dat er bedrijfsmatig weinig zou veranderen."
Hier zijn droge vleesproducten onder meer in verwerkt
Bij Henningsen kan het vlees twee verschillende processen doorlopen. "Het vlees wordt luchtgedroogd of drooggesproeid. Om één kilo gedroogd vlees te produceren, heb je vier tot vijf kilo rauw vlees nodig." Er is ook bio-vet verkrijgbaar. "De mengsels zelf zijn heel droog, het bio-vet zorgt dan voor een vol gevoel in de mond."
Luchtdroog-proces van de korrels
"De korrelproductie is een uitgebreid luchtdroog-proces. Er gaat 230 kilo vlees in een grote snelkookpan. Vervolgens wordt het vlees ontbeend, gedroogd, geschud en gemalen. De korrels die overblijven worden in dozen van 25 kilogram verpakt. De poeders worden gesproeidroogd. Eerst wordt het vlees gekookt." Daarna volgt het sproeidrogen en het zeven. Het processen met het rauwe en gekookte vlees verlopen overigens volledig gescheiden van elkaar.
Zo komen de korrels eruit
Henningsen biedt bio-producten van rundvlees en kippenvlees. Ze werken vooral met uitgelegde hennen. "Hiervoor hebben we contacten met diverse slachthuizen. Vaak was het zo dat de bio-hennen het gewone circuit in gingen." Er is al eens bekeken of lamsvlees een optie is. "Dit werd echter heel duur, kwam neer op 80 euro per kg."
Hier komen de poeders uit
Zeventig procent van de biologische productie gaat naar Duitsland. "Daar zijn veel bedrijven actief die mengen voor private labels. Hongarije, Zwitserland en Oostenrijk zijn ieder goed voor 6 procent van de verkoop aan productiebedrijven." Hetzelfde percentage gaat naar Zuid-Korea. "Zij verwerken de gedroogde vleesproducten voornamelijk in babyvoeding." Henningsen levert op dit moment aan zo'n 140 vaste afleveradressen in heel Europa. Ze staan ook vaak op beurzen. "Dit is de ideale gelegenheid om met klanten af te spreken."
Greetje pleit voor het gelijktrekken van de EU-richtlijnen. "Dit werkt veel handiger. Nu worden we nog belemmerd in het zakendoen omdat de regelgeving in onder meer het Verenigd Koninkrijk anders is. Dit zal de concurrentie verhogen, maar het creëert ook mogelijkheden."
Commercieel Directeur Greetje Verdult
Het loopt inmiddels goed. "Over het afgelopen boekjaar, dat liep van 1 oktober tot 30 september, hebben we een totale omzet van 12 miljoen gehaald. Bio was goed voor 1,1 miljoen. Dit betekent dat de omzet van bio in een jaar met 10 procent is gestegen." Greetje benadrukt wel dat Henningsen natuurlijk afhankelijk is van de vraag. "Daarom is het belangrijk dat we bij de productontwikkelaars bekend zijn."
Voor meer informatie:
Greetje Verdult
Henningsen Nederland B.V.
Schouwslootsweg 3-5
5145 PG Waalwijk
0416 650 333
[email protected]
www.henningsen.nl