Beeldvorming bio-consument in Frankrijk onderzocht
Franse bio-merken steeds bekender
Tijdens de mondelinge interviews kwamen drie onderwerpen aan bod: het imago van de bio-merken, de sterke en zwakke punten in de detailhandel en aankoopaspecten als regionaliteit, fairtrade en de vergoeding voor de boeren.
De sector blijkt dynamisch, wanneer de resultaten vergeleken worden met die van de studie uit 2007. Zo is het aantal consumenten dat de naam van een bio-merk kan opnoemen, gestegen. De nieuwere merken blijken wel populairder dan de traditionele biomerken. Biomerken worden geprezen om hun kwaliteit en smaak. Een gebrek aan profiel, persoonlijkheid blijft een uitdaging voor de bio-merken.
Voor de consument is ook de kwaliteit van het advies dat zij krijgen erg belangrijk. Daarnaast is de regionale oorsprong een belangrijke pre. Meer dan de helft van de ondervraagden koopt liever een conventioneel product met een regionale afkomst dan een biologisch product van buiten de regio. Vier op de zes personen vond eerlijke handel en uitbetaling van de boeren een belangrijk criteria.
De respondenten zien de toekomst van bio-producten op de Franse markt rooskleurig in. Gemiddeld zes op de tien wil in de toekomst meer biologische producten gaan kopen.