'Wint aan consumentenvertrouwen'
Fairtrade alcohol overtreft bio in Zuid-Pacific
Uit het onderzoek van de onafhankelijke marktanalist blijkt dat de omvang van fairtrade-activiteiten gestegen is in Australië en Japan. Volgens de monitor vertegenwoordigen Fairtrade-alcoholische dranken in Australië en Japan het grootste verkoopaandeel in de regio. Men verwacht een jaarlijkse groei van respectievelijk 18 en 15 procent tot 2014 in beide landen.
Consumentenanalist Katrina Diamonon van Datamonitor: "In het afgelopen jaar is de verkoop van Fairtrade wijn wereldwijd gestegen. Dit ondanks de economische crisis. Dit wordt gedreven door een toename van de kwaliteit van de Fairtrade-wijnen. Ook kijkt de consument meer naar het gehele concept."
Volgens haar heeft Fairtrade in de regio het vertrouwen van de consument gewonnen. "Er is het sociale aspect van drinken, en wat het merk dat we drinken over ons zegt. Meer dan de helft van de consumenten kiest merken die met de kijk op het leven en hun attitudes overeenkomen. Het lijkt erop dat de verhoogde aandacht voor ethische zaken ervoor zorgt dat ook de Fairtrade wijnfles steeds modieuzer wordt."
Een aantal grote voedingsbedrijven in Nieuw-Zeeland en Australië hebben recentelijk een campagne gelanceerd waarmee het Fairtrade-concept wordt ondersteund. Dit gaat om Cadbury in Australië en Whittaker's in Nieuw-Zeeland.