Een groot deel van de consumenten (86%) besteedt voor minder dan 20 procent van het totale aankoopbedrag aan duurzame producten. Een vijfde van de consumenten zegt meer duurzame producten te kopen als het prijsverschil met vergelijkbare niet-duurzame producten minder dan 5 procent zou zijn.
Dit zijn de opvallendste resultaten uit het jaarlijkse rapport Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel van Deloitte. In het rapport wordt verder aandacht besteed aan de betrouwbaarheid van gezonde keurmerken en de positie van huismerken.
Keurmerk
De helft van de consumenten vindt dat gezonde keurmerken enkel door de overheid toegevoegd zouden mogen worden. Bovendien is de helft van de respondenten van mening dat gezonde keurmerken vaak alleen als reclame voor een product gebruikt worden. Steeds meer ondervraagden vinden dat er teveel verschillende keurmerken zijn.Huismerk
Een ruime meerderheid (89%) van de consumenten zegt in de toekomst huismerken te blijven kopen als ze goed bevallen. Ruim de helft van de ondervraagden vindt dat huismerken niet onderdoen voor A-merken. Tot slot is de prijs voor driekwart van de consumenten de belangrijkste reden om voor een huismerk te kiezen.Bron: LevensmiddelenKrant