"Van sommige klanten hebben we zelfs de sleutel"
Regionaal staat voorop in assortiment van De Grote Verleiding
Een bijzonder product krijgt altijd wat extra aandacht
Bij De Grote Verleiding kunnen klanten online uit een breed assortiment biologische producten kiezen. "We hebben bewust voor een webwinkel gekozen omdat we niet continu mensen over de vloer willen hebben. Inmiddels schat ik dat er zo'n elf- tot twaalfhonderd klanten ingeschreven zijn", zegt Alex. De woensdag, donderdag en vrijdag zijn belangrijke bezorgdagen. De Grote Verleiding organiseert een aantal keer per jaar een klantendag met iedere keer een ander thema. "We hebben al eens proeverijen gehouden en ik denk er nu over om binnenkort de collega's hun verhaal te laten doen. Het belangrijkste is dat de klanten zien hoe het allemaal in z'n werk gaat" vertelt Alex.
Bezorgbusje van De Grote Verleiding
Het assortiment is inmiddels gegroeid naar zo'n 1800 artikelen, een compleet levensmiddelenpakket met veel regionale producten. De Grote Verleiding werkt hierdoor met korte lijnen. "Hiermee kun je scoren. We willen alles hebben wat beschikbaar is vanuit de regio, daarom zijn we in het begin langs gegaan bij telers om te vragen of zij aan ons wilden leveren. Dit begon met bijvoorbeeld vijf kroppen sla van ene teler en dan weer drie stuks broccoli bij een andere teler. In het begin werden we nog wel eens uitgelachen, maar nu werken we met een groot netwerk aan telers." Het stel hield vol en kan rekenen op veel waardering van klanten en andere collega's. "Er waren momenten dat we dachten: waar zijn we aan begonnen? Maar het is ons toch gelukt. Onze AGF-producten zijn vaak niet eens duurder dan de conventionele exemplaren."
Uitgebreid assortiment
"Stap voor stap proberen we De Grote Verleiding uit te breiden. Inmiddels behoren restaurants, grootkeukens, boerderijwinkels en zorginstellingen tot onze klantenkring. Daarnaast willen we ons meer op de groothandel gaan richten." Vooral de zorginstellingen moesten wennen aan de biologische producten. "Het is toch een ander product. De kruiden smaakten bijvoorbeeld anders, waardoor ze weer moesten gaan proeven. Ook slinken de groenten en het vlees minder. Een biologische kipfilet is soms zelfs twee keer zo groot, dan kreeg je reactie dat de kipfilet te groot was, dit was simpel op te lossen door een mes te pakken." Inmiddels hebben de koks in de instellingen geleerd om de hele kip op te gebruiken.
"Ik wil ook de seizoenen terugbrengen. Sperziebonen uit Egypte zijn duurder en eigenlijk niet zo lekker." Klanten accepteren het dat sommige producten er simpelweg niet zijn. Dit is een continue afweging, maar zolang je aangeeft waarom het niet beschikbaar is, begrijpen de klanten het wel." Binnenkort worden nieuwe koelcellen in de schuur geplaatst en het orderpicksysteem wordt aangepast zodat de producten eerst per bus worden gesorteerd. "Nu is het wel eens zo dat er bijvoorbeeld een bloemkool over blijft, maar dat de bus al weg is", legt Alex uit. De Grote Verleiding is van ver gekomen. "In het begin stonden we met een papieren lijstje kratten in te pakken. Dan waren we uren bezig met een paar klanten", vertelt hij.
De kratten staan klaar om gevuld te worden
Het klantenbestand van De Grote Verleiding groeit door mond-tot-mondreclame. "De klanten zijn heel verschillend. De chauffeurs bezorgen bij rijtjeshuizen, maar ook bij huizen met oprijlanen waar bij wijze van spreken halverwege de oprijlaan nog een benzinepomp staat. Van sommige klanten hebben we zelfs de sleutel, zodat we de boodschappen in de koelkast kunnen zetten." De Grote Verleiding bedient klanten in heel Zeeland, West-Brabant en zelf in een deel van België. Alex is niet bang voor concurrentie. "Bio is een groeimarkt, het is alleen maar goed als er bedrijven bij komen, dit is in mijn ogen geen verdringingsmarkt", besluit hij.
Voor meer informatie:
Alex van Hootegem
De Grote Verleiding
0133 320 021
www.degroteverleiding.nl