"We richten ons steeds meer op convenienceproducten"
Kaasmakerij De Jong breidt assortiment bio-geitenkaas nog verder uit
"We besloten om op dezelfde plek zelf melk te gaan verwerken", maar toen begon de vraag, in positief opzicht, uit de hand te lopen. "De oplossing was om melk bij te gaan kopen. In eerste instantie ging dit om reguliere melk, maar sinds 1998 kopen we ook bio-geitenmelk bij en bieden we dus ook biologische geitenkaas aan. Bio was echt een nichemarkt, geitenkaas was al nieuw, laat staan de biologische vorm. Hier was dus zeker een markt voor."
Inmiddels levert Kaasmakerij De Jong kaas in allerlei maten, van grootverpakking tot de kleine kaasjes die je in winkels kunt vinden. "Sinds 2000 produceren we ook consumentenproducten, rolletjes kaas, brie, camembert, feta, alles gemaakt van geitenmelk. De kaas wordt ook tot een smeerbare variant verwerkt die in verschillende smaken beschikbaar is." De Jong haalt zelf de melk op, dit wordt binnen vierentwintig uur verwerkt. "De processen verlopen apart, de biologische melk wordt volledig gescheiden gepasteuriseerd, verzuurt en gestremd. Alleen dan kan volledig biologische geitenkaas gemaakt worden, anders is er geen meerwaarde. Alles gaat volgens de normen van Skal."
Eko-geitenkaas naturel ligt te rijpen
"Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet uit ideologie doe. Ik sta er wel achter, maar van alleen biologische geitenkaas leven is haast niet te doen", hiervoor is er volgens Arjan niet genoeg vraag. Het assortiment dat de Kaasmakerij aanbiedt is erg breed, zowel regulier als biologisch. "Hierin zijn we uniek. We richten ons overigens steeds meer op de convenienceproducten. Een mooi voorbeeld hiervan zijn onze nieuwe producten, de saladekaas en kaaskruimels. Omdat de saladekaas uit hele kleine stukjes bestaat kleeft dit bijvoorbeeld mooi aan salade en is de kaas mooi te verdelen. De kaaskruimels zijn eigenlijk kleine balletjes en hierdoor meteen klaar voor gebruik en lekker in of op pizza, pasta, soep, salade, ovenschotel, quiche. Geitenkaas is vrij moeilijk te snijden, dus het loont om dit soort convenienceproducten aan te bieden."
De nieuwe producten
Nederland is met Belgiƫ en Duitsland de belangrijkste markt. "Toch is ook Italiƫ een grote bio-markt aan het worden." Er zijn twintig mensen werkzaam bij het bedrijf, volgens Arjan allen erg gemotiveerd en de kleinschaligheid komt de klantvriendelijkheid ten goede. Ook aan specifieke wensen van klanten wordt gehoor gegeven. "Wanneer de klant de kaas net iets anders wilt, qua formaat bijvoorbeeld, doen we er alles aan om dit mogelijk te maken."
Voor meer informatie:
Arjan de Jong
Kaasmakerij De Jong
Het Sas 14
5131 RC Alphen
(013) 508 13 16
www.goatcheese.nl