Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meningen verschillen over avocadomarkt in Californië

De verkoop van biologische avocado's blijft ondanks de recessie stabiel. Toch is de categorie volgens de telers niet meer zo lucratief als eerder het geval was. Niet zo lang geleden ontvingen telers volgens Steve Taft, directeur van Eco-Farms in Californië, 20 tot 30 procent meer per pond biologische avocado's dan voor de conventionele avocado's.

Dit seizoen zijn de prijzen van sommige biologische fruitsoorten zelfs bijna gelijk aan die van de conventionele producten. "We krijgen bijna niks extra's voor biologische producten", zegt Taft, die de prijsdaling voornamelijk wijdt aan de grote productie. Telers die een aantal jaar geleden door de aantrekkelijke prijzen hun volume opgevoerd hebben, merken nu dat de prijzen dalen. En de biologische markt blijft een nichemarkt, ondanks de omzetstijging. "Hierdoor kan door een geringe toename van het aanbod de prijs al veranderen", zegt Taft.

Rob Lucy van Del Rey Avocado in Californië schets een enigszins ander beeld. Het bedrijf, dat een van de grootste biologische avocadohandelaren is, is juist succesvol geweest. "Natuurlijk herinner ik me de tijd dat we een premie van 10 dollar op onze dozen met grote vruchten ontvangen, deze premie is dit jaar tot 4-6 dollar gedaald, maar dit is nog steeds een mooie marge", zegt hij.

Het bedrijf heeft de biologische categorie uitgebreid, en dit zorgt voor meer handel met de retail. Hier dragen ook de lagere prijzen aan bij. "Deze lagere prijzen maken de avocado's interessanter voor de consumenten", zegt John Stair van Pasific Organic Produce in San Francisco. "Hierdoor bestaat de kans dat klanten die normaal geen biologische producten kopen juist geprikkeld worden om dit wel te doen."

Ook Calavo Growers in Santa Paula (Californië) merkt nog geen verkoopdip als gevolg van de recessie. "Wij hebben geen moeite om de biologische volumes die wij willen verkopen ook daadwerkelijk kwijt te raken", zegt Rob Wedin. Vier procent van de avocado's die het bedrijf verkoopt zijn biologisch.

17-08-10