Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gebruik duurzame koffie met 35 procent toegenomen

In de eerste helft van dit jaar zijn er 35 procent meer duurzame kopjes koffie gedronken dan in dezelfde periode vorige jaar. Dat blijkt uit de koffieverkoopcijfers van duurzaamheidsprogramma UTZ CERTIFIED Good Inside.

Door deze stijging verbeteren de werkomstandigheden en concurrentiepositie van UTZ CERTIFIED koffieboeren overal ter wereld. De boeren worden door UTZ gestimuleerd en opgeleid in het sociaal, economisch en milieutechnisch verbeteren van hun werkwijze. Hierdoor stijgt de kwaliteit van de koffie en krijgen de boeren een sterkere onderhandelingspositie.

Groei van 16 miljoen kilo

UTZ CERTIFIED zag de verkoop van de door haar gecertificeerde koffie eind juni oplopen tot 59 miljoen kilo. Dat is 16 miljoen kilo koffie meer dan over dezelfde periode vorig jaar werd afgezet.

Van alle door UTZ gecertificeerde koffie is 34 procent, bijna 20 miljoen kilo, afkomstig uit Brazilië. Hiermee is Brazilië de grootste bron van maatschappelijk verantwoorde koffie binnen het duurzaamheidprogramma. De tweede plaats wordt ingenomen door Vietnam, dat ruim 13 miljoen kilo, oftewel 22 procent van de koffie levert. Honduras, Colombia en Guatemala staan respectievelijk op de derde, vierde en vijfde plek.

Top vijf productielanden met totaal verkochte duurzame koffie in miljoen kilo van januari tot en met juni 2010:

1. Brazilië 19,9
2. Vietnam 13,0
3. Honduras 11,5
4. Colombia 3,3
5. Guatemala 2,9

Eerste gecertificeerde cacao stroomt markt in

Naast koffieboeren worden ook cacaoboeren door UTZ opgeleid tot professionele en verantwoorde ondernemers. De boeren in Ivoorkust bleken in de eerste zes maanden van 2010 met 11,8 miljoen kilo duurzame cacao de grootste producenten te zijn. De eerste producten met deze cacao, onder meer van FrieslandCampina, Baronie, Heinz, Albert Heijn en Mars, stromen gedurende dit hele jaar de markt in.

Belangrijke stap naar volledig duurzame theemarkt is gezet

Ook voor theeboeren zijn er binnen het duurzaamheidprogramma van UTZ belangrijke stappen gezet. Zo wordt voor één van de meest populaire theesoorten van Nederland, de Engelse Melange van Pickwick, uitsluitend thee gebruikt die door UTZ gecertificeerd is. Pickwick koopt hiervoor, via moederbedrijf Sara Lee, 2 miljoen kilo duurzame thee in. Dat is een derde van het totale inkoopvolume thee van Sara Lee in Europa. De certificering van de Engelse Melange van Pickwick vormt een belangrijke eerste stap naar een volledige verduurzaming van de theemarkt.

Bron: zibb.nl, 27-07-10

Publicatiedatum: