Bijna de helft idealist
Duits onderzoek naar koopmotieven: vier groepen biologische consumenten
Idealisten zijn met 48 procent de grootste groep. Zij kopen biologische producten uit overtuiging en respect voor het milieu, mens en dier. Zij betalen in de eerste plaats voor producten die duurzaam en eerlijk zijn. De idealisten kopen bij voorkeur in de biologische winkels, weekmarkten of rechtstreeks bij de producenten.
De tweede grootste groep met 28 procent zijn de prijsbewusten. Ze zijn bezorgd over het comfort en gemak en willen daarom in de supermarkt of bij discounters kopen. Het merendeel van deze groep is mannelijk. Voor leden van deze groep speelt naast de prijs ook de smaak van het voedsel een cruciale rol.
Dertien procent ziet de biologische voeding als een genotsmiddel. Het gaat hierbij vooral om ouderen, zij gaan in de eerste plaats voor de kwaliteit van smaak en een echte ervaring. Deze groep koopt ook graag op de markt en rechtstreeks bij de producent. De sociale en ecologische verantwoordelijkheid speelt een ondergeschikte rol bij de aankoop.
Voor de studie werden 1.200 mensen vanaf 14 jaar ondervraagd.
12-07-10