'Flauwekul' en 'irrelevant'
EU-logo veroorzaakt verwarring in het Verenigd Koninkrijk
Het logo is afgelopen donderdag uitgebracht en bedrijven hebben twee jaar de tijd om ervoor te zorgen dat het logo op de verpakkingen gebruikt wordt. Op deze verpakkingen staan ook andere keurmerken en dit heeft geleid tot een langlopende discussie rondom het aantal certificaties waar producenten en leveranciers mee om moeten gaan.
Adam Wakeley van Organic Farms Foods, brandmerkt het logo als 'flauwekul' en 'weer een ander logo', terwijl de Soil Association beweert dat zijn eigen normen hoger zijn dan de normen die vereist zijn voor het EU-logo: "Het is alleen de EU die probeert om haar stempel op dingen te drukken, het kan eigenlijk alleen de verwarring bij de consument verhogen."
De EU zegt dat het logo de consumenten het vertrouwen biedt over de oorsprong en de kwaliteit van het eten. Aanwezigheid op elk product zorgt ervoor dat de EU-verordening inzake biologische landbouw nageleefd wordt.
09-07-10