Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gaat USDA-normen hanteren

VS: Whole Foods gaat integriteit in biologische persoonlijke verzorgingsproducten bewaken

Vanaf juni volgend jaar gaat Whole Foods voor de biologische verzorgingsproducten dezelfde normen als de USDA-normen voor levensmiddelen hanteren. Dat betekent dat producten die voorzien zijn van een biologisch etiket, ook daadwerkelijk voor 95 procent uit biologische ingrediënten moeten bestaan. En van producten die beweren uit biologische ingrediënten te bestaan, moet ten minste 70 procent van de ingrediënten biologisch zijn.

Er ontstaat steeds meer verwarring in de markt, daarom herziet de organisatie de biologische normen voor persoonlijke verzorgingsproducten. Tal van producten als shampoo en zeep beweren biologisch te zijn of gemaakt van biologische materialen, maar deze claims worden niet gereguleerd door de overheid. Met voedsel gebeurt dit wel.

"Dit zorgt ervoor dat niet alle producten die biologisch claimen te zijn, dit ook daadwerkelijk zijn", zegt Joe Dickson. Hij is coördinator van de biologische en ecologische kwaliteitsnormen bij Whole Foods. De aanpassing van de regel zal het consumentenvertrouwen in de etikettering van biologische producten stimuleren, zei Dickson, terwijl hij ook de bedrijven die nu al authentieke biologische producten aanbieden krediet gaf. "Totdat we wat dit via de overheid kunnen regelen, zoals dit met voedsel gebeurt, zulle wij dit zelf regelen." Dickson verwacht dat de actie van Whole Foods een positieve verandering in de industrie teweeg zal brengen, het zal in ieder geval de integriteit verhogen.

Sommige bedrijven, die gefrustreerd zijn door 'concurrenten' die beweren biologisch te zijn, zijn blij met de veranderingen. Zo gaf een duurzame zeep-fabrikant aan dat minder duurzame producenten vaak nog sterkere biologische claims maken dan zijzelf, terwijl zij niet eens biologische ingrediënten gebruiken. Whole Foods heeft de macht om een wijziging binnen de sector teweeg te brengen. Ook voor bedrijven die biologische verzorgingsproducten online verkopen zou een regelverandering uitkomst bieden. Een duidelijke regelgeving geeft dergelijke organisaties als het ware een voet tussen de deur.

01-07-10