Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duidelijke verschillen tussen de bewuste ijsmerken

De temperaturen stijgen en daarmee is het ijsseizoen weer geopend. Er zijn verschillende ijsmerken die zich profileren met 'eerlijk ijs'. Wat zijn de verschillen?

De bekendste ijsmerken die zich als duurzaam profileren zijn Ben&Jerry's en Australian. Op dit moment zijn vijf van de zestien Ben&Jerry's smaken die in Nederland verkrijgbaar zijn, fairtrade. De ijsfabrikant verwacht dat eind 2011 alle in Europa verkochte Ben&Jerry's ijsjes fairtrade zijn.

Keurmerk

Het bedrijf, sinds 2000 van Unilever, benadrukt dat er voor sommige producten nog geen keurmerk bestaat of dat het aanbod beperkt is. Een voorbeeld zijn amandelen, daarvan zijn er nog te weinig via fairtrade verkrijgbaar. Toch noemt de ijsfabrikant haar nieuwe smaak Fairly Nuts, met amandel, wel fairtrade. Hoe dit dan kan? Het ijsje bestaat voor minstens 20 procent uit fairtade producten en mag daarom het keurmerk dragen.

Bij Australian Homemade zijn vijf ijssoorten biologisch, aldus sales manager Mark Janssen. De chocolade die in het ijs van Australian zit, is niet biologisch of fairtrade. De bonbons van Australian worden gemaakt door de Belgische leverancier Callebaut, die werkt volgens het Quality Partner Program. De producent wil daarmee behalve de kwaliteit van de bonen, ook de kwaliteit van leven van de cacaoboeren verbeteren. Janssen noemt de bonbons van Australian daarom 'fair', maar erkent dat ze geen Max Havelaar fairtrade keurmerk hebben.

Vriezers

Niet alleen tijdens de productie, maar ook daarna wordt er nog gedacht aan het milieu. Australian Homemade maakt enkel gebruik van gesloten vriessystemen in de winkels en let bijvoorbeeld ook op verpakkingen. "Als wij kunnen kiezen, proberen we zoveel mogelijk te doen met afbreekbaar plastic", aldus Janssen. Wat 'zoveel mogelijk' hier betekent, kan Janssen niet zeggen.

In het researchcentrum van Ben en Jerry's in Vlaardingen kijken ze op dit moment naar de mogelijkheden van een klimaatvriendelijke vriezer, aldus Kirsten Wegener-Toeset van Unilever. De bedoeling is dat wanneer die klaar is, alleen nog die vriezer 'de markt opgaat', dus bijvoorbeeld naar nachtwinkels en videotheken die een diepvries van het merk gebruiken. Wanneer dit zover zal zijn is nog niet duidelijk.

Bron: OneWorld, 03-06-10
Publicatiedatum: