Rond 2015 verdubbeling van 'groene aankopen' verwacht
Ook interessant: de prijzen van duurzame producten dalen. Het "price premium" van 46 procent zal in 2012 zakken naar 40,5 procent. "Nog steeds te hoog voor veel consumenten", constateert CRR, in een nieuwsbericht van persbureau Reuters. P+ geeft een overzicht van de prijspremiums van groene producten ten opzichte van reguliere electronica, cosmetica, kleding en voedingsmiddelen.
"Groene producten zullen niet algemeen worden, behalve wanneer de aanbieders lagere prijzen in de winkels gaan voeren", zei Bruce Fair, directeur van Kelkoo in Groot-Brittanniƫ. Hij neemt de definitie van "groene producten" ruim.
Op dit moment geven Europese huishoudens gemiddeld niet meer dan 368 euro uit aan groene producten. In 2015 moet dat dus 751 euro per huishouden per jaar zijn. De Zwitsers voeren nu de ranglijst aan, met 555 euro, de Spanjaarden staan onderaan met 315 euro.
De grootste groene markten worden vanzelfsprekend in de grootste Europese landen gevonden. In Duitsland gaat er 30,2 miljard om, in Frankrijk 21,7 miljard en de Britten slaan voor 19,8 miljard in. Toch schijnen de Fransen per gezin meer groen in te kopen dan de Britse eilandbewoners.
Interessant is de voorspelling over de groei van het aantal hybride wagens. De verkoop steeg van 19.000 stuks in 2005 naar 70.849 in 2009. Deze groei zal volgens de onderzoekers doorstijgen naar 245.000 wagens in 2015. Ook hier weer de tegenvaller: dit zal niet meer dan 1.9 procent van de totale omzet in autoverkopen zijn. Het goede nieuws: door de schaalvergroting gaat een hybride karretje gemiddeld 1.100 euro minder kosten.
Uit een staatje bij het onderzoek blijkt dat het prijspremium op groene cosmeticaproducten het hoogste is. Op dit moment 183 procent en de komende jaren nog steeds 168 procent. Het prijsverschil is het minste bij babyproducten.
De prijspremiums van groene producten per productgroep in 2010:
Voedsel en drank: 25,3 procent duurder, Electronica: 58,0 procent duurder, Tuinproducten: 22,3 procent duurder, Schoonmaak: 41,6 procent duurder, Schoonheid: 183 procent duurder, Kleding en schoenen: 27,2 procent duurder, Babyproducten: 19,8 procent duurder
Bron: Biofoodonline en P+, 09-06-10