Fred Wouters en Erik Does schudden elkaar de hand.
Eerlijke prijs voor boeren
De supermarkt is de plek waar vraag en aanbod samenkomen. Door alleen te concurreren op prijs, kan de negatieve trend op het boerenland niet gekeerd worden. Telers en boeren worden zo gedwongen om zo intensief mogelijk te werken, met alle gevolgen voor de natuur van dien. Consumenten kunnen hierin het verschil maken: zij bepalen wat er gegeten wordt en onder welke omstandigheden het voedsel geproduceerd wordt. De kracht van de consument is daarmee ontzettend groot, maar het bewustzijn een stuk minder. Ekoplaza wil hierin het verschil maken door een eerlijke prijs te realiseren voor boeren die rekening houden met de natuur. Erik Does van Ekoplaza: "Daar zien wij een ontzettend belangrijke taak voor Ekoplaza in onze maatschappij. Van onbewust onbekwaam naar bijdragen aan bewustwording. Bij consument en producent. Vogelbescherming beschikt over heel veel kennis om deze taak succesvol te vervullen."Daad bij woord voegen
Vogels op het boerenland hebben het moeilijk. Grutto, kievit, tureluur, veldleeuwerik… ze gaan allemaal in aantal achteruit. Voor sommige soorten is het zelfs 5 voor 12, daarom moet er nú iets gebeuren. Fred Wouters van Vogelbescherming: "Wij kunnen Ekoplaza helpen om hun telers, boeren en producenten bewuster te maken hoe vogelvriendelijker te werken door het aanbieden van onze kennis door tips en adviezen. Bij Ekoplaza worden bovendien de boeren die extra vogelvriendelijk produceren in de spotlights gezet. Zo ziet de consument meteen dat ze waar voor hun geld krijgen. Door hun keuze in de schappen dragen ze bij aan een rijke verscheidenheid aan vogels en natuur."Groeiend assortiment
Door de samenwerking hopen beide partijen steeds meer producten in het schap te krijgen die goed zijn voor de natuur – insecten en vogels - op het boerenland. Een voorbeeld is Weerribben Zuivel. Samen met Vogelbescherming Nederland zorgt Weerribben Zuivel voor bloemrijke weides vol vlinders en bijen, waarin niet alleen de koeien heerlijk kunnen grazen maar ook de kenmerkende Nederlandse boerenlandvogels en hun kuikens goed gedijen. In een periode van vijf jaar gaat het aantal hectare weidegrond dat voldoet aan de strenge normen van Vogelbescherming omhoog van 20 naar 33%. Maatregelen die zij nemen, zijn stimuleren van kruidenrijk grasland, vernatting, behoud en herstel van streekeigen landschapselementen en broedgelegenheid op en rondom het erf. Op dit moment is Ekoplaza bezig om de kaas van het huismerk te laten voldoen aan de richtlijnen.Over Vogelbescherming
Vogelbescherming Nederland is een onafhankelijke, landelijke natuurbeschermingsorganisatie. Een actieve vereniging die onder meer wordt ondersteund door zo'n 140.000 leden, door bedrijven, fondsen en instellingen. Vogelbescherming is de Nederlandse partner van BirdLife International, de organisatie die wereldwijd opkomt voor vogels en hun leefgebieden. Vogelbescherming is opgericht in 1899 en in Nederland de organisatie voor de bescherming van alle wilde vogels en hun leefgebieden.Door gerichte beschermingsprogramma's, intensieve samenwerkingen, politieke lobby, juridische actie, duidelijke voorlichting en effectieve campagnes zet Vogelbescherming zich in voor de bescherming van vogels in Nederland en wereldwijd. Bij ons beschermingswerk maken we gebruik van de beste wetenschappelijke inzichten. Er zijn veel successen bereikt, zoals de terugkeer van de ooievaar, ijsvogel, lepelaar en de kerkuil in ons landschap.
Over Ekoplaza
Dagelijks wordt hard gewerkt om de belofte om onbezorgd je boodschappen te kunnen doen waar te maken. Daarom is Ekoplaza meer dan een volledig biologische supermarkt en neemt het verantwoordelijkheid voor het welzijn van jou als mens, het milieu en alles wat leeft. Zo is het de eerste BPA-vrije supermarkt, staat de weg naar een plastic vrij assortiment hoog op de agenda en wordt altijd gekeken hoe het beter kan. Dat zorgt voor een positieve winkelervaring en gedeelde trots met klanten.Het is ook een familiebedrijf waarvan de directeur/eigenaren al tientallen jaren actief zijn in de biologische branche. Ekoplaza is een franchiseorganisatie waarbinnen veel lokale ondernemers al lange tijd hun biologische winkel draaien. Momenteel bestaat Ekoplaza uit 75 winkels en een webshop met landelijke bezorging.