Transparantie
Consumenten willen steeds meer informatie willen over de oorsprong van producten. Ze zijn gevoeliger voor claims rond natuurlijke oorsprong, ethiek en milieu. Voedingsmerken zullen dus steeds meer het verhaal achter hun producten moeten prijsgeven, aangezien de consument anno 2018 op zoek is naar duurzaamheid, eerlijkheid en kwaliteit.Ook marktonderzoeker Mintel bevestigt dat transparantie binnenkort voor veel meer consumenten een item zijn. Technologie kan volgens de onderzoekers helpen om de consumenten op het gemak te stellen. De app Te-Food laat bijvoorbeeld toe om barcodes of QR codes in te lezen op verpakt varkensvlees, zodat consumenten meer te weten kunnen komen over de manier waarop en de omstandigheden waarin ze gekweekt werden. Winkelen wordt ook persoonlijker omdat consumenten geïnteresseerd zijn in nieuwe technologieën die hen helpen om tijd en geld te sparen zoals receptsuggesties op basis van je boodschappenlijstje en dergelijke.
No waste koken
Het is gedaan met voedselverspilling. Binnenkort eten we alles op. Ook de wortels en bladeren van je groenten en fruit. Ook voor vlees probeert men verspilling meer te vermijden en elk onderdeel, van kop tot staart, meer te benutten.Midden-Oosten
In het nieuwe jaar kiezen we voor de keuken van het Midden-Oosten: Perzische, Syrische en Libanese gerechten beloven aan populariteit te winnen. Daarbij zullen mensen meer leren kennen dan hummus en falafel, ook streekingrediënten zoals granaatappel, aubergine, peterselie, tahin en gedroogd fruit of kruiden zoals harissa en kardemon vormen een verrijking.Plantaardig
Plantaardige eiwitten zijn niet langer enkel voorbehouden aan vegetariërs en veganisten. Steeds meer mensen die graag zuivel en vlees eten ontdekken producten van zoals groenteburgers en amandelmelk.Chips
De traditionele paprika is voorbijgestreefd, en steeds meer gezonde alternatieven vinden hun weg naar de winkelmand, zoals zeewierchips, gepofte rijst of chips gemaakt van pastinaak of andere groenten.Bubbels en bloemen
Non-alcoholische koolzuurhoudende drankjes met een laag suikergehalte vinden ook vaker hun weg naar het glas. Bloemen zoals vlierbloesem, maar ook hibiscus, lavendel en rozen, veroveren hun plekje op de drankenkaart en vinden zelfs hun weg naar ons bord.Superpoeders
Superfoods zoals chiazaad of moerbeibessen zijn wat over hun hoogtepunt heen, maar in plaats daarvan zijn daar de superpoeders. Voorbeelden zijn matcha, dat een energieboost zou opleveren, terwijl kurkuma weer de weerstand verhoogt. In 2018 zouden deze poeders dus veel vaker in onze drankjes, baksels en zelfs soepen terechtkomen.Bron: Bio Mijn Natuur