Externe kosten verdisconteren
Schaarstedenken is het leidende paradigma van de economie, weet de zegsman. "De markt laat echter na deze opvatting consequent door te voeren. Een goede bodemgesteldheid is tenslotte ook een schaars goed. Een algemene wetmatigheid van schaarste is dat dit een prijsopdrijvend effect heeft. Het druist daarom tegen alle logica in dat bodemverval – de perverse prikkel die volgt uit intensieve landbouwpraktijken – door de huidige marktwerking beloond wordt. De schaarstedruk neemt daardoor immers alleen maar toe. Per minuut verdwijnen dertig voetbalvelden aan vruchtbare landbouwgrond, onderschrijft nota bene de FAO, waardoor de wereldvoedselzekerheid op de lange termijn in gevaar komt. Het is absurd dat deze externe kosten niet in de consumentenprijzen verdisconteerd worden. Vroeg of laat betaalt de consument daar alsnog de prijs voor."Som der delen altijd groter
Verantwoordelijkheid nemen is in de spiegel durven kijken, bepleit Volkert. "Dat kun je niet vatten in een door marketeers geconstrueerde corporate identity. Zo'n identiteit gaat uit van een niet-bestaand prototype, terwijl geen mens hetzelfde is. Of zou dat überhaupt moeten zijn. Het geheel is immers altijd groter dan de som der delen. Zet twee identieke individuen bij elkaar en het blijven er twee. Voeg twee verschillende individuen samen en ze tellen voor vijf. Een vorm van co-creatie die wij als Eosta nadrukkelijk voorstaan. Vergelijk het maar met een zwerm vogels: alle vogels vliegen dezelfde kant op, maar je kunt niet aanwijzen wie precies het voortouw neemt. We zoeken bij Eosta leiderschap zo laag mogelijk."Voor meer informatie:
www.eosta.nl / www.natureandmore.com